Friday, May 15, 2009

kongkongan atau kasih sayang?

beberapa tahun yang lalu, kire2 lepas aku spm la. seperti anak remaja yang lain, lesen memandu adalah sesuatu yang penting, begitu juga dengan aku. dan sebagai anak yang baik, aku meminta izin dari kedua orang tua ku untuk mengambil lesen. tapi diorang x bg. kenapa? sebabnya dia kata bawa motor bahaya, nnt kalau accident kan ssh. maklumlah ak masa tu x cukup umur nak amik lesen kete lagi. geramnya saya dengan jawapan itu.

tapi x pe lah, aku memujuk hati ini. masa cuti spm kan lama kan, jadi aku pun try la nak bekerja. ni sama juga, diorang x bagi. diorng kata baik duk rumah je, tolong mak. tapi kat rumah tu nak buat ape sangat. aku kan lelaki, malas la nak mengemas ke, basuh baju ke pinggan. kalau setakat sekali sekala xpe la, kalau hari2 xnak aku. so, dengan hati duka lara, aku pun duk kat rumah makan tido je. nak berjalan-jalan pun xda lesen. so tu je la keje aku.

tapi setelah aku duk UM ni, da jarang balik rumah, mak bapak aku da x sibuk sangat jaga tepi kain aku macam dulu. bagus la juga kan. dah jauh kot, x pun diorang dah open sikit. Alhamdullilah.

nak di jadikan cerita, peristiwa lebih kurang di atas kena pula kat kawan aku yang tua setahun dari aku. sian kan. dan aku yakin ramai je orang yang ditakdirkan begini. kadang-kadang tu da kahwin anak 3 pun masih macam ni.

so, apa sebenarnya semua ini? kongkongan atau kasih sayang? perlukah kita menurut atau melawan?

entahlah, masing-masing ada pandangan masing-masing. pada aku, mereka sebenarnya belum yakin dengan kita, so pandai2lah kita meyakinkan diorang dan bile diorang da bagi kepercayaan, jaga kepercayaan diorang. selain itu jangan lupa menjaga diri sendiri.

ha, tambah la pape pun kat komen e. korang leh nak meluahkan protes korang atau pembelaan korang terhadap ibu bapa yang kita semua sayangi, walau kadang2 dia menyakiti kita dan kadang-kadang kita menyakiti mereka.

6 comments:

ღ lyne ღ said...

semestinya kaseh sayang and a little bit of ...... "aku tak caya anak aku dah besar panjang~!!"

DAUD said...

tol2,
kadang2 pun kite x caya kita da besar panjang,
diorg da tua. n kite pun tua nanti.
hehe

moyu said...

hmmm...
xpe.. lme2 da leh jd imune..
haha..

ღ lyne ღ said...

heheh~ so nnt bila ada anak sendri, treat la betul2 k.. :)

DAUD said...

ok, nnt den torai

cinta kita said...

sebenarnya toh bukti mak ayah syg kat kite..
nape dorang x bagik kite keje?
sbb dorang x sanggop tgok anak bersusah pyh carik dwet..
mereka rase itu tanggujwb mereka..
selagi mampu dorang akan usaha nak bahagiakan anak2..
tp kite plak pk kite da besar nape la mak yah nak sibok..
padahal mak ayah nak protect kite..
skang pown maybe dorang da mula rase kehilangan sedikit demi sedikit sbb kite da mula besar+nak mulakan hihdup baru yang berlainan ngan dorang..
sampai 1 masa mak ayah akan lepaskan kita jgk..
cuma mgkin bukan skrg..