Sunday, September 23, 2012

"Ok kita dah sampai dah." Keluar2 kereta je, semerbak bau ikan bakar menerobos ke dalam lubang hidung. Harum dan mengghairahkan. Asid perut turut melonjak berbaur tidak sabar untk beraksi. Nama restoran seiring suasana dicipta. 'Aroma ikan bakar'

Jalan seiring berpegang tangan. Duduk bersama dipondok buluh. Betul2 nenghadap laut biru. Hembus bayunya membuai rambut sang puteri. Terserlah ayu wajah pujaan.
"Sayang makan la ape pun yg sayang nak. Hari ni abg belanja. Abg tau syg gatal2 kalau makan seafood. Tapi sekali sekala menggatal apa salahnya kan".

 Nasi putih, tomyam ayam, kangkung belacan, sotong goreng tepung, ikan steam dan sajian finale ketam sambal. Makan sampai lupa kekasih betapa comot buruknya kekasih menratah ketam. Yang penting senyum gembira sidia yang jadi ingatan. Yang didambakan. Sambil menyuap nasi. Bergurau senda, nikmati tiap saat yang dikurnia tuhan untuk bersama dia.

Dan tika mentari menjejak air, tika bibit merah meneroka kaki laut menghasil garisan melintang, tika itu aku lihat senyum mu melebar. Akhirnya berjaya aku kabulkan hajatmu untuk menonton mentari terbenam di tepian pantai.
"sayang kejap ye... nak pergi toilet."

Si kekasih hati membenarlan dengan seulas senyuman indah. Kembali bukan dengan tangan kosong. Kembali dengan dejambak ros merah. Ada 11 kuntum semuanya dan terselit sekeping nota yang tertulis "cintaku hanya akan kekal sampai layunya mawar yang terakhir"

 Muka si puteri dikit berkerut terkejut. Bunga semuanya akan layu, walau secantik mana, sesegar mana pun, tetap akan layu. Dan dia tidak pernah berfikir akan hidup tanpa lelaki ini. Sedar akan kegundahan hati sang puteri, tangan diusap dibelai. Lalu sekuntum mawar dari jambangan itu ditarik keluar dan disuakn pada sidia. "Tunggu sampai bunga yang ini layu, Bunga yang ini tak akan layu sayang sama seperti cinta abg pada sayang. Tak akan layu pudar selagi sayang menjaganya."
Lalu puteri menerima kuntum itu tersenyim dan melentokkan kepalanya ke bahu lelaki itu.

1 comment:

moyu said...

Sama tp x serupa...
Sy tetap akan igt saat 2 smpi bila2...
Huhu