Friday, November 6, 2009

filem melayu vs holywood

aku suka menonton filem, tak kira lah cirite melayu mahu pun mat salleh. aku tak under estimate mana2 cerite, aku main tengok je, da tengok baru aku nilai best ke tak best.

1. memang tak dinafikan cerite2 dari holywood atau oversea memang best tapi ada gak la yang x best sebenarnya. tapi yang aku x berkenannya, ramai orang malaysia, melayu bukan setakat tak support cerita melayu, tapi terlalu mengagung-agung kan cerite orang putih tu.

2. aku cakap camtu sebab, ramai yang cakap "aku tak layan cite melayu".

3. kalau cerite tu tak best, sampah, aku tak marah pun, tapi cerite tu best, telah dibuktikan. semua yang pergi kate best gile. tapi diorang tetap gak x percaya. diorang kate, "xpelah, nnt ada lah yang download, tengok yang download da lah".

4. download>> ni lagi satu benda best. mmg la bestkan dapat tengok benda free. tapi nasihat aku, kalau cite melayu yang best tu, g la tegok kat wayang, bagi diorang duit, biar leh dapat beli teknologi yang best2, biar cite melayu jadi best. kalau korang duk download, cetak rompak je, memang tak kemanalah.

5. stop mempromote cerite melayu yang hanya beberapa je yang best, nnt orang kate aku kolot lak, tengok cerita melayu.

6. bagaimana nak buat cerite melayu box office?
  • pengarah dan penggiat seni kena kaji macam mane filem luar negara leh power, tak perlu holywood, dapat lawan filem indon ngan thailand pun jadilah.
  • pelakon-pelakon pun kenalah berlakon dengan hati, bukan dengan muka. kalau setakat muke je cantik tapi belakon keras cam kayu, baik amik aku berlakon. (hehe)

7. ni pun antara cadangan yang perlu diikuit.

  • wujudkan adegan seks, maklumlah sekarang ni baik remaja, kanak-kanak dan juga warga emas, sume nak beromen je.
  • wujudkan adegan yang kejam-kejam, cam bunuh-bunuh darah pancut-pancut. kita didik generasi kita jadi kejam, biar nanti esok lusa diorang ni yang ragut kita, terajang kita.

8. kalau korang perasan lah, cerite holywood ada faktor-faktor no 7 di atas. korang pun suke benda camtukan, dah bosan dengan cerite jiwang karat melayu yang masih ditakok lama.

9. aku tulis post ni bukan sebab nak tembak mane-mane pihak, sebab aku nk kita setaraf dengan orang lain. setaraf dengan identiti kita. tak nak lah setaraf, tapi mase tu kita dah bukan kita, kita da jadi dia. bile kita jadi dia, propaganda globalisasi tercapai dan tak mustahil satu hari nanti bumi ni diperintah mereka saja. kita hidup care mereka, kite makan makanan mereka, kite ikut agama budaya mereka, kite dijajah lagi......

10 comments:

Khairul Anuar Mohamed said...

daud!
bikin filem yang ada dalam 7a..
sure aku tengok!
dan jgn potong2 tao!
bl ko nak jadi director hah?
:D

kenapa filem indon filem thai senang masuk malaysia tapi filem malaysia susah nak masuk sana? siap kena tukar bahasa dulu baru masuk?
sbb kita pun support filem2 mereka tapi anak tirikan filem kita..haihh!

moyu said...

huhu
xtau la nk ckp...
sbb kdg2 ira pun x lyn gak citer melayu ni...
lg2 klu citer cinta...
mmg tolak tepi la...
tp klu citer 2 director yg mmg cnfrm best citer die...
xyah suh pun ira gi...
so director2 sumer kn buktikan la diorg leh wat citer b'mutu ye...
huhu
n kerol... ira x lyn citer indon...
x prnh la tgk kat wyg...
haha

zarf_iera said...

owh..ak terasa.sbb ak pn jrg tgk cter mlyu.
tp,if cter yg dh dyakini best..ak tgk la..
huhu..
wei,ak ase geli kalau syrt no 7 2 de lam cter mlyu.ak xmo tgk.hahaha

Khairul Anuar Mohamed said...

zarf..
ko suke laa tu kan 7(a) tu kan..
hahahahaha..
dasar lesbo! :D

DAUD said...

oh, geli lak e ngan 7a dan 7b
tapi yang diorang wat cite gitu,
kite g tengok, g sokong gak kn,
bile orang melayu wat cite tu xda lak sape nk sokong,
sume da pulau awal2.

kerol>> mane ko tau zaf lesbo??
bahye2

affy Qa said...

+_+ baru lepas tgok pisau cukur, 1 movie melayu yang best utk ditonton..

btw, memang ade movie melayu yang best, tp ble director konon2 kate nak smpaikan mesej, takde pn sbnrnye.. ade la beberapa yg bleh dibanggakan.. aksi jek lebih...

p/s rase cm keluar topik tp malas nk delete.. huhu

@sm@lin@ said...

ishk3..kalo wt yg 7 (a) n (b) tu xleh nk ckp ape lg ar..ranap ar org kite..dh semua nk tiru ke sana...ape je yg tinggal..

DAUD said...

tinggal name je la,
kan mmg suke meniru,
bahasa da tiru,
fesyen pun da tiru.

Muhammad Hilmi said...

aku ske citer omputeh. tp citer nur kasih kat tv3 tuh best gak. boley setanding cam citer prison break kut...waha~
2 la, mentaliti org melayu mmg cam 2. padaha citer indon lagi merepek2 tp masih kutuk citer melayu....memang la citer melayu skema sket..sbb nk tunjuk teladan yang baik. kalo ade scene romen2+ganas memeang masyuk tp tengok la kesan dan akibatnya pada generasi muda mudi kita hari ini(termasuk aku...hehee)..ni sumer pengaruh luar. globalisasi bahasa bandarnya. cube kalo kita hanya dibenarkan tgk tv1,2,3 jer...sure rakyat malaysia bagos....huahuahua

DAUD said...

aku sokong ko lah hilmi,
biar sume tgk tv1,2,3 je
haha,
biar astro bankrup.