Sunday, November 13, 2011

Jawapan Ida.

Ida termanggu, terpaku, tiadalah dia mampu berkata apa-apa dan tiadalah dia boleh melakukan apa-apa. Seluruh badannya bagai membeku, dan melumpuh. Tidak lagi ia rasakan kaki dan tangannya. Pandangan matanya tepat memandang ke anak mata Jalal. Dengan seluruh kudrat yang tersisa dia cuba menafsif apa sebenarnya erti pertanyaan Jalal tadi. Hanya gurauan atau satu kata ikhlas yang lahir dari benak si pendahaga cinta. Mata Jalal yang dilihatnya berseri-seri kita berpusing-pusing, lalu menggelap, dan Ida kini telah pengsan. Tiadalah lagi sedarkan diri.

"Ida! kenapa ni? nak kena bagi pernafasan dari mulut ke mulut ke?"
Tanya Jalal kepada mak cik makcik dan pakcik pakcik yang menghuni rumah kebajikan tersebut. Dengan segera juga dia menyingsing lengan baju dan menekupkan tangan ke mulut dan hidung. Dihembusnya sedikit nafas lalu dihirup menggunakan hidung. Saja sekadar mencuba tahap kebauan nafasnya.

"Woi-woi, ko jangan nak mengade ngade. Dah tua pun menggatal mengalahkan budak-budak." Cepat-cepat seorang makcik menghalang tindakan Jalal. Dalam hati terdetik "kalau buat kat aku boleh la, aku dah sangap ni, dah lama ditinggalkan arwah." Sedang elok dia memangku Ida, tiba-tiba dia menangis teresak-esak dan terus berlari masuk ke biliknya. Rindunya datang lah tu.

Ida yang dilepaskan secara tiba-tiba terus tersedar. Tapi dia masih lemah, masih terkejut. Lalu dia memanggil Jalal dan membisikkan sesuatu kepada jalal. "I do."

Jalal menjerit kegirangan. Terlompat lompat bagai beruk dapat bunga. Lompat punya lompat, dia pulak terjatuh. Lalu kakinya terseliuh.

Jadinya, mereka berdua masuk wad hospital.

3 comments:

affy Qa said...

haha.. lawak.. seronok sangat la tu..

moyu said...

haha..
pe genre nye ni??
romantik komedi ke??

♥ p a a n i ♥ said...

haa..kawen la kt hospital tu pun bolehhhh