Saturday, May 15, 2010

Mekanikal UM, dari 4 tahun ke 4 tahun setengah...

1. simboliknya gambar hitam putih ni adalah sebab nak tunjuk kan yang UM ni da tua, dah lama da, dah leh kira warga emas. bak kate orang banyak da makan garam. tapi banyak juga makan pasirnya. fakulti kejuruteraan juga yang paling lame rasenya kat malaysia ni dan orang kata yang paling top kat malaysia ni, walau banyak peralatan yang ketinggalan zaman sama tua cam warga emas.

2. kalau nak bebelkan tentang keburukan UM ni memang banyak, tapi kat sini kita bincang tentang satu cerita saja. tentang Engineering Acreditaion Council yang katanya berkata bahawa kejuruteraan mekanikal UM perlu tambah 1 sem lagi bagi mencukupkan 8 sem untuk diiktiraf ijazah kitorang ni.

3. wahai encik EAC, kami ni study 4 tahun, bukan 8 sem ke tu, even 1 sem tu kami praktikal, tak 8 sem ke tu? kami gi praktikal tu bukan study ke? cube check kat log book kitorang tu, pe objektifnya kitorang pergi praktikal. ingat kitorang suke2 ke nak jadi kuli selama 6 bulan. kerja teruk gaji murah.

4. janganlah dilihat pada bilangan sem, tolonglah lihat pada bilangan jam kredit, pada subjek2 yang kitorang belajar. yang lama tu x semestinya lebih bagus dari yang sekejap. sebagai contoh, matrikulasi diwujudkan untuk menjimatkan masa kan? leh je kami belajar dengan baik, boleh je kami gunakan ilmu tu untuk turut sama belajar macam student diploma mahupun STPM. Ada beza ke antara kami?

5. en. EAC, anda turut kena melihat dari segi wang dan masa. rata-rata kami meminjam dari PTPTN untuk 4 tahun, jadi mana kami nak dapat duit untuk setengah tahun lagi? UM ni dah lah mahal. dari segi masa pula, rugilah masa kami, kami ingat leh grad dalam masa 4 tahun dan tolong ibu ayah dikampung. bila dah dilanjutkan 1 sem, kena grad setahun lambat. maksudnya kami bukan hanya rugi setengah tahun, tapi setahun. en. EAC nak ke amik kami yang dah habis belajar tapi xda ijazah?

sebagai penutup bicara, saya tertarik dengan kata2 kawan saya, kalau kami ni anak en. EAC, en. EAC nak tambah 1 sem ke? nak ke en. EAC kuarkan blanje untuk anak en yang kena extand tu, walau dia 3 pointer setiap sem.
saya rasa takda sorang pun mahasiswa yang ingin diperlaku sebegini. kami rasa dipermain dan dibuli oleh pihak UM dan pihak EAC. kami mohon, en. EAC berpikir secara mendalam. yang penting bukan kuantiti, tapi kualiti.

"kami mahukan kualiti bukan kuantiti"
nota gurau tapi seyes :mari kita pasang lawyer jom. budak2 law yang nak tolong pun boleh juga.

10 comments:

athirahassin said...

dak mechy ke sume ni wei???

DAUD said...

budak2 yang LI 6 bulan...

lady_vicqa said...

dah berkuat kuasa ke?
abes turn u grad bila ni?

daud said...

sedang dalam proses dikuat kuasa kan,
harap2 x jd la,
klu jd grad 2012 la

affy Qa said...

dalam proses.. hmm..
tak sempat kot..
mane leh senang2 nk tambah syllabus cmtu je kan
fighting!! ceh ttbe..

moyu said...

die x tmbh silibus..
tmbh sem je...
bijak kan mereka...
pe ntah point nye wat gi2...
tlg la...
nims depan ktorg ni...
cr kecik fight utk dpt segulung ijazah...
org wat memain je bnd ni...
sdh2...

moyu said...

abaikan kesilapan ejaan ye...
huhu

zarf_iera said...

dak biomed pn bakal jd mangsa..kesian...

moyu said...

seorg diri je la jwbnye

DAUD said...

kita sendiri bila kita ingin sendiri dan mungkin bila orang lain ingin kita sendiri,

kita bersama bila kita ingin bersama, atau kita ingin cari rakan bersama.