Thursday, May 20, 2010

MATI

mati itu pasti, hidup ini barangkali.

aku telah cuba untuk tidak mati pada malam ini, tapi tiada apa yang dapat menggantikan mati ini. telah kucuba berpuisi, telah ku cuba bercerita, apa yang jadi cuma bogel. tapi aku tidak puas dengan bogel, minda ku terus inginkan mati ini. jadi aku ini mati, dan aku harap akan ada pembaca yang menghargai mati ini.

kita tidak tahu bila kita akan mati, kita juga tidak tahu bila orang disekeliling kita akan mati. kalau kita ni pembunuh sekali pun, kita takkan tahu bila sebenarnya orang yang kita bunuh itu mati. yang tahu hanya pencabut nyawa yang diarahkan Allah sahaja, dan kita langsung tidak bisa lari.

beberapa minggu lepas, jari kawan aku hampir mati, tapi dengan teknologi sekarang, jari itu dapat disambung semula. minggu ni pula, seorang anak kawan kerja aku ni mungkin akan mati. anak dia baru berusia 3,4 tahun dan dia kata ada kanser. doktor kata anak dia tu dah tak da harapan.

dia kata, "kalau tuhan nak amik, amiklah, biar dia tunggu aku kat syurga" dia kata lagi, "duit dah banyak dah habis, tak tahu nak buat macam mane lagi".

slalu kita hanya dengar, bapak dia meninggal. jadi kita kadang2 cuba letakkan diri kita kat tempat dia. kita rase sedih, sebab kita taknak kehilangan orang yang kita sayang, even kita tak da pun jaga dia. ni 1st time dengar pasal anak dah xda harapan, aku pun cube letak diri kat tempat dia. seyes, aku tak tahu nak buat apa. walau tak da anak lagi, tapi dapat rasalah.

harap anak dia cepat sembuh atau dapat pergi dengan mudah.

2 comments:

zarf_iera said...

kesiannye...sme2 kite doakan ank dy cpt sembuh...:(

daud said...

amin...
ko pun semoga sehat