Sunday, October 11, 2009

sosial

bandar raya kuala lumpur, bandar yang besar yang memuatkan ramai manusia dari serta negara dari serata pelusuk dunia dan aku juga ada di sini mencari pengalaman mencari ilmu mencari tamadun yang kian hilang ditelan kemodenan sosial yang diimport dari negara maju yang menolak tepi kesopansantunan warga timur.

'lek dulu mat, malam masih muda' kata kurt, rakan serumahku.
nama dia sebenarnya karim, ntah camne leh dapat nama kurt ntah, aku pun xtau. aku da ngatuk ni, letih da, aku bkn cam diorang yang bgn kul 12 tgh hari, aku bgn subuh pastu terus siap2 ke kelas dan sebagainya. mungkin aku skema, tapi nk wat camne da tu mmg aku, n budak yang x skema cam diorg tu pun bukan bgs sangat. bagus bersosial je kot. tu xtau la klu diorg nk kuar g club plak ke kan jap lg.

dalam penat2 aku tu, dalam mate da terpejam rapat, namun telinga dan otakku masih degil tak mahu tidur. jadi secara tak sengaja aku pun mendengarlah perbualan rakan serumahku, kurt dan juga mus.

kurt: wei, camne awek yg kt club semalam?
mus: kelab mane??
kurt: nite club a, xkan club mewarna plak?
mus: ooo, yang tu. x best a, baik sangat, macam2 alasan, sial tol.
kurt: ye a, ko tu cepat sangat, slow2 a cucuk jarum. da masuk jarum baru leh slow cucuk b****g ko.
mus: haha, sial je ko e.
kurt: wei bro, bile kita nk didik mat ni jadi sosial cam kita? asik terperap je kat rumah ni, kesian aku tengok.
mus: x yah la, mat ni mmg sial. cam org kampung x berkembang langsung. aku pun xtau la bile dia nk maju. dari ko riso pasal mat ni baik ko layan benda ni. best tau, rase cam sial.
kurt: benda apa tu, mane ko dapat?
mus: ntah pe ntah name dia, budak2 pusher tu tolak kat aku, diorg cakap mat saleh kat us sane suka amik benda ni. pe lg aku pun bedal l.
kurt: xpe a, ko layan a dulu, aku xda mood a.
mus: wei sial, lawa a kasut ko yang hitam tu. bape ko bli?
kurt: mmg a lawa cam sial, aku beli mahal tu, dekat rm500. import dari uk tau.
mus: ulu klang? haha
kurt: united kingdom la beb. mana main barang2 malaysia ni.
mus: tol la, barang malaysia ni mmg sial, tgk harga da tau, murah, kualiti pun kurang a. wei aku da lalok a, benda ni mmg power cam sial, aku nk masuk bilik dulu a. nk layan video panas jap. nk join?
kurt: xpe a, ko g sorg. aku nk layan facebook ni. laman sosial yang popular skang, huhu.

suasana kembali sunyi, dan aku pun mula berfikir?
tol ke klu x bersosial, xleh maju? tol ke klu nk bersosial kn g nite club?
tol ke brg2 import lebih bgus dari barang malaysia?

ntah la banyak lagi yang aku pikir sebenarnya, tapi malas a nk pkr byk2. biarlah aku x mendapatkan jawapannya, sebab aku rase kehidupan sosial rakan2 serumah aku tu semuanya so sial, dan aku gembira dengan cara aku sendiri. cara seorang melayu islam malaysia.
aku bangga memakai barangan tempatan, makan makanan tempatan, mendengar muzik tempatan dan menonton cerita tempatan.

aku saje e tulis cite ni, xda kene mengena pun. xda idea nk tulis menda lain. tajuk ni aku dapat dari tgk papadom ekstantial sial. so aku pun terpikir so sial, je la menaip.

10 comments:

moyu said...

hahaha
kredit 2 'wajib tayang' kerana m'beri idea...
huhu

DAUD said...

sape yg x tau
wajib tayang dan ekstantial sial tu,
g la tgk papadom ye.
huhu

zarf_iera said...

ak xphm..ni adlh crite rekaan ke..ksh benar??

DAUD said...

mungkin benar, tapi aku reka.
haha,
pe yang ko paham zaf??

zarf_iera said...

ak pn x phm pe yg aku phm..n aku phm pe yg aku x phm.ehh??

DAUD said...

nampaknya zaf masih di dalam kegilaannya sendri

affy Qa said...

oohhh.. ingat kan betul..
direct gler u sound kalo mamat dua orang tu betul2 ur housemate..
huhu..

DAUD said...

mane pernah ada housemate,
huhu,
kan nama karekter tu mat,
bukan daud,
mana sebenar dia mamat bin mamut. haha

ikhw@n said...

nnt kite lakonkn cite ko nie...aku nk jd watak jahat....leh b'lakon ngan pompuan hot....hahaha....aku rase kalah jualan cite papadom nnt.....hohoho

DAUD said...

tapi ko x hot.
haha