Wednesday, April 3, 2013

Gambar

"Cukup,cukup sudah, cukup sampai di sini sahaja."
Terdengar radio dari rumah jiran, dan cukuplah sudah dia merenung gambar hawa. Memang tidaklah sehebat mana gambar yang diambil, tapi dia puas hati dengan tekniknya. Imej wajah Hawa jelas dan gambar sekelilingnya kabur. Memang cukup untuk menggambarkan perasaannya ketika mengambil gambar itu. Jef hanya mahu melihat dia. Biar dunia ini gelap tiba-tiba, tapi biarlah wajah Hawa tetap cerah tercetak di balik korneanya. Mungkin kala ini, hawa sedang leka melayan kerenah anak-anaknya dan suaminya.

"Benda yang sudah biarlah berlalu. Sampai bila aku nak mengejar benda yang dah jadi milik orang. Kalau dah bukan jodoh, buat macam mana pun takkan dapat. Percayalah pada qada' dan qadar."
Monolog Jef mengingatkan dirinya.

Ditekan sahaja butang pangkah, terus teringat akan gambar individu-individu yang mencurigakan tadi. Gambar itu diekstrak keluar dan dipindahkan ke folder yang dikhaskan buat mereka lalu dinamakan sebagai "ANCAMAN". Dibuka setiap gambar dan dibesarkan satu persatu. Wajah mereka diperhatikan. Ada 2 orang berambut panjang dan seorang berkepala botak. Kesemuanya memakai kaca mata hitam. Dari segi pakaian pula hanya berbaju T dan jeans sahaja. Lagaknya kasual.

Di edit sedikit gambar-gambar mereka, hanya memfokuskan ke wajah. Lalu gambar-gambar tersebut dimasukkan ke dalam internet. Dengan menggunakan enjin carian google beberapa gambar yang mengandungi wajah mereka muncul di kaca komputer. Lagi bernasib baik, ada gambar yang berkait terus dengan profil facebook mereka. Lalu di ambil beberapa butir peribadi yang terdapat di laman facebook tersebut. Selepas puas mencari maklumat mengenai gambar-gambar tersebut. Jef membuat slide show bagi memudahkannya untuk membentangkan hasil kerja pada ketua balai nanti.

Setelah berpuas hati dengan hasil kerjanya, Jef berbaring dan menutup mata. Matanya terasa letih, otaknya berasa penat dan badannya mahu tidur. Di ambang sedar dan tidur, suara Hawa kedengaran dan gambar wajahnya hadir dengan senyuman. Pantas dihalau pergi kerana tidak ingin lagi dia mengenang kisah silam. Antibodinya tidak kuat. Luka yang dulu pun masih terasa sakitnya.

Penat seharian berkayuh dan berpanas, sampai tiada mimpi datang bertamu.

.....

"Bagi gambar awak pada saya boleh?"
"Kalau saya bagi, apa saya dapat?"

"Saya bagilah gambar saya pada awak. Kita tukar-tukar gambar dan saling menjagai. Gambar ni macam tanda cinta kita berdua. Andai kata satu hari nanti awak dah tak nak sayang saya, awak pulangkanlah gambar ni pada saya. Tak payah cakap pun tak apa. Nanti saya paham dah."
"Apa awak ni. Belum sehari bercinta dah fikir pasal nak putus."

"Bukan tu maksud saya. Cuma saya nak simpan sesuatu yang istimewa tentang diri awak."
"Cukuplah awak dah ambil hati saya. Tak cukup istimewa ke?"

"Alah awak ni. Kita nak serius dia nak main-main pula. Tak nak kawanlah."
"Hek eleh, janganlah merajuk. Awak ingat awak seorang je boleh main-main? Saya pun boleh nak bergurau."

Bunyi cengkerik menghiasi imbasan kisah cinta mereka. Memang mereka sudah putus, tapi gambar masih tetap tersemat di dompet. Masih belum ada hati untuk memulangkannya. Keliru dengan keputusan yang telah dibuat. Dani tidak tahu adalah keputusannya kini adalah yang terbaik buat semua orang. Tapi setakat ini, hanya ini yang mampu dilakukannya. Tidurnya berteman air mata. Biar pedih dihati hanyut. Walau apa yang terjadi, dia pasti mencari penyelesaiannya untuk terus hidup.

No comments: