Monday, April 1, 2013

hawa


“Jef apa khabar? Sihat?”
“Err, Jef ok je. Macam ni jelah Hawa. Tak ada apa yang berubah."

“Jef masih kerja polis lagi?”
“Haah, kerja ni je yang Jef tahu buat dan sekali da masuk polis, sampai tualah jadi polis.”

“Tak bertugas pulak hari ni? Ke ada tugas-tugas khas?”
“Hari ni memang off, lagipun Jef tak terlibat dengan majlis hari ni. Jef ada kes lain.”

“Kes apa? Serius ke tak kes ni?”
“Kes bunuh kat air terjun Kota.”

“Kes bunuh yang macam dulu tu ke? Yang kes budak sekolah kita mati seorang tu.”
“Tak tahulah, gayanya macam bergaduh. Tapi, mangsa bukan orang Kota rasanya. Lepas tu mangsa pun dalam lingkungan 20-an. Tak tahulah belum habis siasat lagikan. Hawa pulak macam mana? Sekarang kerja dekat mana?

“Kerja dekat KL, dengan maybank, jadi ejen pinjaman.”
“Owh, bagus-bagus. Ni semua anak Hawa ke? 3 je?”

“Haah ni je sekarang. Yang tua ni Mimi, yang nombor 2 ni Aan dan yang bongsu ni Fiq. Jef datang seorang je ke, tak bawa orang rumah, tak bawa anak?”
“Tak ada orang rumah, macam mana nak bawa.”

Masa bagai terhenti, bibir bagai terkunci, lidah bagai terkelu. Hawa rasa bersalah bertanyakan soalan itu dan Jef juga rasa tak patut memberikan jawapan sebegitu. Mungkin dia patut berbohong mengenai status dirinya walau hatinya masih belum berubah.

“Hurm, Hawa jalan dulu ye Jef. Fiq ni meragam pula. Hawa doakan yang terbaik untuk Jef. Biar jumpa orang yang lebih baik dari Hawa.”

Jef hanya mengangguk. Mengiyakan tidak, menafikan tidak, mengaminkan juga tidak. Biarlah jodoh itu letaknya di tangan tuhan. Tapi kalau jodoh itu datang pun nanti, kalau boleh biarlah dengan perempuan yang mampu membuka pintu hatinya.

“Ibu, lawalah gambar ibu ni.”
Tanpa seorang pun mengetahui, Mimi mencuri tengok gambar dalam kamera Jef dan gambar itu adalah gambar curi yang diambilnya tadi.

“Maaf Hawa, Jef ambil gambar curi tadi. Rindu. Tapi Jef sedar, sekarang ni bukan milik Jef lagi. Izinkan Jef simpan ye. Biar tak dapat miliki tapi cukuplah dapat melihat sekali sekala.”

Hawa hanya tersenyum lalu melangkah pergi bersama anak-anaknya. Senyum dibibir tapi dihatinya sebak. Tidak disangka Jef masih lagi setia dengan dirinya. Sebak dari dada naik hingga ke mata lalu diterjemahkan dalam bentuk air mata. Cepat-cepat dilapkan.

“Kenapa Ibu menangis?”
“Mana ada menangis, habuk ni Mimi.”










No comments: