Monday, April 8, 2013

Pengsan


Pagi ini awan hitam menyelubingi langit daerah Kota Tinggi. Mendung gelap membawa angin  sejuk. Suasana murung ini tidak menghalang Emak Esah dan ibu Bapa Husin dari tercongok di hadapan balai polis air tawar 2 seawal jam 8 pagi menunggu jef dengan penuh debaran. Mereka yang di jemput oleh jef melalui telefon semalam kini dalam debaran. Diharap mayat mangsa yang di ceritakan Jef bukanlah anak mereka yang telah beberapa hari hilang.

“Assalamualaikum.  Saya Jef. Ini EncikBot ke?”
“Waalaikumsalama. Ye saya”
Bapa Husin iaitu En Bot menyambut salam yang di hulurkan Jef. Terpamer dari riak wajahnya kebimbangan yang terkandung dalam hatinya.

“Encik dan puan, mari ikut saya ke kantin dahulu. Kita sarapan bincang kan apa yang patut.”
Mereka semua hanya menurut lngkah Jef ke kantin. Nasi lemak  dan kopi o menjadi pilihan.

“Boleh saya tahu serba sdikit tentang Husin dan Esah?”
“Husin anak saya. Dia belajar di Universiti Malaya dan beberapa hari yang lalu,Husin ada beritahu yang dia nak pergi bercuti. Tapi tak ada pula dia pergi ke mana dan dengan siapa.”

“Dan Esah pula anak saya. Dia pun mahasiswi kat UM. Tapi dia taka da pula beritahu dia nak kemana mana. Dia kata dia nak lepak dekat UM nak siapkan assignment. Tapi lepas tu saya langsung tak dapat khabar berita dari dia. Telefon tak berjawab. SMS tak dibalas.”
Tiba-tiba telefon bimbit jef berdering. Terpapar nama si penunggu blik mayat. Menandakan isyarat yang mayat-mayat tersebut sudah siap sedia untuk diperiksa dan dikenal pasti. Lalu Jef mengajak tetamu-tetamunya menaiki kereta lalu dia membawa mereka ke Hospital Daerah Kota Tinggi.


Pintu dibuka, hawa dingin menyerbu keluar meremang bulu roma. Tegak berdiri. Si penjaga bilik mayat mengenakan sarung tangan getah dan memandu mereka semua ke kabinet penyimpanan mayat. Ia merupakan sebuah peti sejuk yang besar, bagi membekukan mayat-mayat tersebut dan memberhentikan proses pereputan. Tiba di suatu sudut. Terdapat label pada 2 pintu laci tersebut. Duduknya di ketinggian yang sama, bersebelahan dan labelnya hanyalah tarikh dan jantina. Tiada nama. 

"Boleh saya buka sekarang?"
Mereka yang berada di situ hanya mengangguk. Debaran dihati bukan kencang, tetapi semakin perlahan. Sejuk seluruh tubuh kerana hawa dingin dan juga darah yang perlahan dipam oleh jantung. Doa dipanjatkan dalam hati, agar mayat yang ditemui bukan hasil dari kandungan mereka.

Laci ditarik separas dada mayat dan terserlahlah wajah mereka. Masih elok tetapi sedikit pucat. Wajah mereka nampak tenang. Tidak semena-mena 2 orang wanita yang sedari tadi menahan sebak, rebah menyembah bumi. Mereka tidak lagi merasa kaki, bagai lumpuh, mata gelap pitam pengsan.

Cepat-cepat si penjaga bilik mayat mencapai telefon dan menelefon jururawat bagi membantu situati tersebut.

...

Alhamdulillah, ibu Husin cepat sedar dan kembali tenang. mungkin kerana datangnya dia dengan seorang suami. Yang sentiasa melindunginya dan menjadi sumber kekuatan. Tetapi lain pula situasunya dengan Emak Esah. Dia masih lagi tidak sedarkan diri. Dan melalui pemeriksaan doktor, dia terpaksa dimasukkan ke dalam wad bagi sementara waktu. Tekanan darahnya dikatakan berada pada paras bahaya. Mungkin disebabkan terlalu sedih.

"Jadi Encik Bot, benarlah itu mayat anak encik?"
"Ye memang betul. Nak buat macam mana, Allah lebih sayangkan dia. Tapi kalau boleh, En. Jef tolonglah berkas si pembunuhnya."

"Saya akan cuba. Tetapi saya perlukan kerjasama dari pihak encik untuk memberikan keterangan, mana tahu encik ada mengesyaki sesiapa."
"Maaf, saya ni terlalu sibuk dengan kerja. Sampaikan tak dapat nak berbual dengan anak saya. Jadi saya tak tahu apa-apa. Saya juga sebenarnya menyesal dengan keadaan ini. Tapi tak apalah, saya yang memilih begitu."

"Oh, jadi puan ada tahu apa-apa. Mungkin tentang kawannya di Universiti atau dengan siapa dia ke mari."
Ibu Husin hanya menggelengkan kepala. Lalu air matanya berderai. Di rebahkan kepalanya ke bahu Encik Bot. tidak pernah dia terfikir perkara sebegini akan terjadi.

"Tak apalah. Nanti kalau ada apa-apa maklumat encik dan puan boleh hubungi terus no telefon bimbit saya. Sekarang saya akan uruskan tentang van jenazah dan kalau tiada masalah, encik dan puan bolehlah menyelesaikan upacara pengebumian pada esok hari.

...

Dalam tidur, dalam pengsan. Mulut emak Esah terkumat kamit. Wajahnya resah lalu dia terjaga dan menangis. Jef yang sejak dari tadi hanya memerhati gerak laku emak Esah dan kini dia cuba menenangkan orang tua itu.

"Sudahlah tu emak Esah. Jangan bersedih. Kita doakan sahaja yang terbaik untuk dia."
"Ye aku tahu. Tapi air mata ini tak nak berhenti."

"Saya harap emak Esah dah tenang. Saya akan cuba siasat siapa pembunuhnya dan kita bawa ke muka pengadilan."
"Aku rasa aku tahu siapa pembunuhnya."

"Siapa?"
"Dani. Teman lelaki anak aku. Sebab beberapa hari lalu, aku ada call dia. Tapi dia tak angkat dan sekarang langsung tak boleh dapat. Macam ada sesuatu yang mencurigakan."

Selesai mendapatkan butiran terperinci mengenai Dani, Jef beredar dan seorang doktor memeriksa emak Esah. Segalanya berjalan lancar dan 2 buah van jenazah siap sedia untuk membawa mayat Husin dan Esah ke ibu kota. Jef juga turut serta bagi menemani emak Esah dan ketua mengarahkannya terus berada di Kuala Lumpur bagi memberkas Dani, suspek yang disyaki oleh emak Esah. 

1 comment:

moyu said...

Pe twist pasni? Xkn sng sgt leh solve kes kan.. x thrill. Huhu