Sunday, July 25, 2010

the durian, the rambutan, the cempedak and the ayam kampung


the durian
the rambutan
the ayam kampung

sesiapa yang tak tahu, meh aku g tau. hari jumaat lepas aku balik rumah. ingatkan x ramai yang balik ke kampung, rupanya berduyun-duyun orang balik. s
ampai-sampai kat bukit jalil, aku panik, elektrik kat bukit jalil tu lak putus2. hampeh tol, tambah goyang kaki aku. pastu aku tibai je bas g JB. akhirnya aku sampai gak ke rumah. dalam kul 2 gak kot. ye la, bapak aku siap g bw mkn2, minum2 lg.

kembali kepada cerita asal, the durian, the cempedak, the rambutan dan ayam kampung. bunyi cam menarik kan. gambar pun menarik kan. mesti korang teringin nak rase kan. dan aku dah rase da semua tu hari sabtu ritu. best2. panas, n kenyang sungguh.

aku ni memang bukan penggemar durian. tapi nak wat camne, mak aku ni kerani ladang sawit yang dulunya ladang durian. so, masih adalah saki baki pokok durian yang berbuah. so, terpaksa juga aku makan. sebab da ada kat rumah kan. huhu. yang lagi best, siap mak aku yang kopek kan, nasib dia x suapkan je durian tu kat aku.

habis cite durian, cerita rambutan lak. rambutan ni mak cik aku lak yang bagi, petang tu dia g dera adik aku mengait rambutan. aku pun x suke dak. tapi nak wat camne, mak aku da kopek kan gak. terpaksa lah aku makan. ayam tu lak, pagi2 bap
ak aku dah suruh aku pergi rumah wak baran. nick name dia ni aku tak tau nape, da wujud before aku ingat nama sendiri. pas amik suruh pergi sembelih kat rumah pak imam. tapi sebab malas dan ada kuasa veto, aku pun suruh la adik aku pergi amik. lagi2 bapak aku pun menukar fikiran dengan menyuruh adik aku tu sembelih ayam tersebut.maka problem pun solve la. ayam yang terberak-berak sebelum disembelih itu telash selamat menjadi makanan kami sekeluarga.

cerita cempedak pula. eh gambar mane?

ni dia, the cempedak goreng

bapak aku bawa balik 1 biji setengah cempedak pagi sabtu tu. oleh sebab xda sapa yang nak melapah cempedak tu hari sabtu, mak aku pun wat la cempedak goreng untuk sarapan hari ahad tu. wa, balik ke kampung yang sangat mengeyang kan.

sangat bersyukur kerana aku dapat rezeki yang melimpah ruah camni. alhamdulillah. terima kasih tak terhingga kepada tuhan yang maha esa, pada mak aku yang menyediakan makanan-makanan ni untuk aku, pada bapak aku yang support bahan mentah, dan pada adik aku yang mengait rambutan dan menyembelih ayam ni. aku sayang korang semua.

pada orang yang tertinggal di KL, sori la wei, x sempat nak tapau, semua da dikopek2 dan beg avon belang merah aku pun basah lagi. x leh pakai nak packing barang2 diatas.

4 comments:

moyu said...

xde ke utk ayu???
waa... sdh2...
die x igt kt
(hahaha... nk cr psl lg ni)
mkn la awk knyg2...
awk knyg, sy pun rs knyg gak....
(mkn kat umah... huhuhu)
wek... bkn nk bg skit cempedak goreng 2...
cam best plak...
hmmm... xpe la
sye gi tnm pokok snr....
huhuhu

DAUD said...

mmg niat nk bw,
tp beg x kering,
xda beg lain da nk pack.

Muhammad Tarmizi bin Kamaruddin said...

bestnya makan-makan...

DAUD said...

balik kampung cari makan.
har2