Sunday, March 31, 2013

Tayar


Bagaimana tayar Hilux tadi boleh pecah? Tayar kenderaan itu bukan sama seperti tayar kereta biasa yang hanya dipenuhi angin. Tetapi tayar tersebut telah dicipta dengan teknologi yang dibangunkan oleh pelajar kejuruteraan sebuah university tempatan. Projek tahun akhir pelajar tersebut telah diserap guna oleh tentera diraja Malaysia dan di tambah baik lalu diguna pakai semua kenderaan pihak berkuasa. Sebab itu tak ada kenderaan polis dan tentera yang pancit di tepi jalan. Sebenarnya Jef pun tidak faham sangat tentang teknologi tayar tersebut, yang dia tahu kejadian seperti itu tak mungkin akan berlaku. Mungkin ada lagi ancaman terhadap perdana menteri. Lalu dia terus mencari pemandu hilux tadi.

“Jensen, kenapa boleh meletup?”
“Entahlah, saya pun tak paham. Rasanya dah check angin dah tadi.”

“Eh pakai angin lagi ke? Ingat tak pakai dah. Bukan tayar ni tayar yang dah ada teknologi baru tu ke?”
“Memang nil ah tayarnya. Tapi teknologi tu boleh mengelakkan tayar dari pancit je, Kalau meletup tu masih boleh lagi rasanya.”

“Kenapa tak boleh pancit tapi boleh meletup pula?”
“Dalam tayar ni, ada satu lapisan gel bawah getah hitam ni. Jadi kalau tayar ni langgar paku atau benda tajam, lubang kesan dari tusukan tu akan terus ditutup oleh gel ni. Tapi kalau dia nak meletup, meletup la juga.”

“Mungkin sebab tekanan tinggi sangat kot.”
“Entahlah, aku dah ukur pagi tadi. Tekanan dia normal je, dalam lingkungan yang ditetapkan. Yang pasti lepas ni aku kena marahlah dengan ketua kita. Sedia jelah telinga ni.”

“Tapi aku takut ni semua ada kaitan dengan ancaman dekat kuantan tempoh hari kot. Nanti kalau jumpa Inspektor mizal atau ketua, aku nak beritahu merekalah. Kena ketatkan kawalan pada PM.”

“Tak payah, memang tu yang kami semua syak. Helicopter pun dah dipanggil. Mungkin lagi 10 minit sampailah dekat padang sekolah.”
“Oh, bagus-bagus. Ok lah aku nak pergi makan dulu.”

Jef berlalu dari situ dan terus memasuki dewan. Dilihatnya PM beramah mesra dengan warga felda. Biar sedar nyawa terancam, tapi demi undi beharga, mesra rakyat perlu diutamakan. Beberapa keping gambar diambil dengan memfokuskan wajah PM. Garis matanya Nampak berkedut seribu. Mungkin keletihan bekerja dan kurang berehat yang menjadikannya sebegitu. Setelah puas merakamkan gambar orang paling berpengaruh di Malaysia itu, Jef menuju ke meja hidangan buffet kerana makanan juga sangat berpengaruh bagi dirinya.

Mengambil hanya buah dan ulam. Bukan jaga makan, tapi sekali sekala makan makanan sihat apa salahnya. Sambil mengunyah potongan tembikai, dicarinya tempat duduk. Kalau ikut hati, dia nak duduk dengan rakan sebaya. Tapi malangnya semua rakan sebaya sibuk duduk dengan isteri dan anak-anak. Malaslah dia nak menyemak, nanti kena tolong jaga anak-anak mereka pula. Lalu dia pun mengambil keputusan untuk duduk sendirian. Sambil makan dapatlah dia melihat gambar-gambar yang diambil tadi.

Bermula dengan gambar matahari terbit dibalik bukit dia meneliti. Sambil melihat tersenyum sendiri memuji diri sendiri. Bukan masuk bakul angkat sendiri, tapi kalau dah tiada orang lain nak puji, pujilah diri sendiri. Bukan riak yang dicari, tapi motivasi. Tiba ke gambar konvoi PM tiba. Meriah gambar yang dirakam. Penuh warna warni dan teratur susunan semua hadirin yang terlibat. Tetapi dalam kemeriahan itu, terdapat beberapa gambar yang mencurigakan.

Terdapat beberapa individu yang tak dikenali berada disekitar hilux yang membawa PM. Wajahnya bukan wajah warga felda, Lagaknya tak seperti anggota polis dan susuk tubuhnya bukan seperti pengawal peribadi PM. Mungkin dengan meneliti gambar-gambar ini, Jef akan mendapatkan jawapannya. Diletakkan garfu ke tepi pinggan dan ditekan beberapa butang bagi membesarkan gambar di skrin kameranya.

“Hai, duduk seorang saja? Bolah Hawa join?”
Hampir terlepas kamera ditangan Jef. Suara yang sangat dikenalinya, tapi telah lama tak didengarinya. Memang lama, mungkin lebih 5 tahun, tapi belum cukup lama untuk melupuskan memori itu dari kepalanya.

“Eh, hawa. Boleh-boleh, apa salahnya. Duduklah.”
Cepat-cepat Jef mengemas pinggan yang ditinggalkan orang sebelumnya. Memang perangai orang Malaysia begitu. Makan tak pernah untuk kemas sendiri. Kalau dirumah sendiri pandai pula nak kemas. Kalau dekat luar lagak macam bos besar. Di fikirkan ada pelayan serupa bibik yang akan melakukan kerja-kerja mengemas.

Cair Jef dengan senyuman Hawa. Senyuman yang sama, sedikit pun tak berubah. Hanyut Jef dalam hangat darah yang menderu naik ke muka. Nasib mukanya gelap, kalau putih gebu, pasti merah menyala pipinya dan kalau bukan rengekan anak bongsu Hawa, mungkin Jef masih lagi hanyut dalam mimpi luar tidurnya itu.

No comments: