Thursday, December 2, 2010

najib vs dr m, menara warisan merdeka

kata najib
1. menara berdaya maju, untuk buka peluang pelaburan dan sebagainya.
2. ini projek PNB. duit PNB. kerajaan tak rugi.

kata Dr. M
1. takut lebihan bangunan. tak ada orang nak guna nanti.
2. tak mahu menara berkembar dilawan orang. tunggulah dia dah tak ada baru buat menara baru.

kata aku.
1. kalau memang duit PNB, buatlah apa pun korang nak buat. tapi aku cadangkan, buatlah juga kat tempat lain. contohnya, kat kota tinggi ke. haha.
2. perlulah kaji tentang lebihan bangunan tu nanti. dah banyak dah tempat yang kena krisis macam ni. contoh kat Dubai. jangan nanti dia efek ekonomi seluruh negara. belajarlah dari kesilapan orang lain.


the crisis of credit..

aku tahu berok band korang ada yang macam siput. meh aku terang serba sedikit.
1. video ni pasal investor (bank), rumah dan pembeli.
2. orang beli rumah pinjam duit dari bank. modal bank pula datang dari orang-orang kaya. so adalah percent2 diorang semua kan. dividen dan sebagainya.
3. tapi, sometimes, akan ada orang yang x dapat bayar rumah tu. jadi dah kuranglah pulangan yang invester dpt.
4. so, bila sangat ramai yang x dapat bayar rumah, income investor(bank) pun berkurang. maybe terus tak ada. bankrupt.
5. bila ni berlaku, kira semua pelabur akan bankrupt juga. tu jadinya crisis of credit tu.

hope korang paham dengan penerangan aku. tak paham, korang load n tengoklah sendri.

nota penting: kenapa dalam diam dalam tenang, tiba-tiba harga minyak naik harga gula naik? kalau dulu sebab harga minyak global naik, sekarang???

2 comments:

hamzah ian said...

bab bab politik ni gua tak tau sngt... har har

mtbink.com said...

nak menara Warisan Merdeka jugak! tak kira! hehehe...