Friday, February 15, 2013

14 Februari

Esah ni orangnya memang calendar bergerak, dari happy new year sampailah ke hari radio sedunia. Semua tarikh dia tau, negeri mana yang cuti umum pun dia tau. memang hafallah dan sebolehnya memang nak menyambut segalanya. Tapi bukanlah sampai nak percaya agama orang, cuma bersama-sama berkongsi kegembiraan.

Hari ni pulak 14 Februari, valentine day. Mestilah dia happy nak keluar dating dengan Dani. Dah siap cantik-cantik, salam emak dia, dia pun keluar rumah. Tiba-tiba dia terpandang sesuatu yang asing di depan cermin kereta.

Owh, sweetnya. Ada mawar merah dan sekeping kad. Ni mesti salah satu cara boify2 nak suprise gugirl diorang. Entah apalah yang Dani nak suprise untuk dia nanti. Tak sabar rasanya nak menggedik mengeletis.

Dalam tren pun banyak couple yang menggedik pegang tangan peluk-peluk. Lagi2 yang cina dan india. Maklumlah, diaorang tak takut ngan Jais. Benci Esah melihat suasana seperti itu. Lalu dia terpikir, mungkin orang lain pun benci tengok dia menggedik ngan Dani.

Ten Ten Tin Tun, Mid Valey.

Sampai-sampai je di mid valley terus Dani menanti Esah di pintu keluar dari stesen Komuter.

"Eh, tangan kosong je? mana bunga untuk saya?"
"Bunga apa pulak, dan kenapa nak bagi bunga.?"
"Hari ni kan V day."
"Hah V day? V for vendetta? bukan tu 5 november ke?
"Bukan cerita tulah, valentine day la."
"Owh, valentine day. Tak payahla sambut. Dan saya tak suka bagi bunga pun. Nanti dia layu."
"La, kita keluar ni bukan nak sambut valentine day ke? awak ni x romantik la, x macam orang lain yang bagi-bagi bunga tu. biarlah layu pun, tapi saya suka."

"Saya dating dengan awak hari ni bukan sebab valentine day la. Saya dating sebab nak jumpa awak, nak borak-borak dengan awak, nak tengok muka awak. Saya sayang rindu awak tak kira masa tak kira  hari. Saya bukan sayang awak pada hari kekasih je. Saya pun bukan tak romantik bila tak bagi bunga, sebab saya tak nak bunga melambangkan cinta kasih saya pada awak. Cinta kasih saya pada awak grafnya malar dan meningkat, takkan pernah ada menurun. Bukan macam bunga yang kembang mekar hari ini, lalu esok lusa layu cantiknya hilang. lalu jadi sampah. mungkin bunga sesuai buat mereka yang nak hubungan bersifat sementara."

Terkesima Esah.

"yelah, yelah... Just jeles, tadi pagi tengok ada bunga dan kad atas kereta orang. Macam sweet je."
"haha, pelah awak. Tu gimik dari DBKL tu. Kad tu surat saman. Bersepah dalam FB ni orang post. kad kad tu dia tulis:"
            Anda telah disaman kerana memakir kereta ditempat yang tak sepatutnya.
            Saman Clamp = RM50
            Bunga hidup = RM50

"La saman ke."

"Pastu kalau awak nak tahu, ada ustaz cakap haram menyambut hari-hari macam ni. Sebab bila kita sambut dan wish kat kawan-kawan kita, dia ibarat kita mengiktiraf kepercayaan tersebut. Kita macam mengiktiraf paderi yang buat perayaan ni."

"Ala, bukan nak iktiraf dia pun, just kita nak suka-suka."

"Entahlah, daripada confius dosa ke tak, baik saya tak payah sambut. Tak rugi apa-apa pun, duit pun jimat. Tak adalah kena belikan hadiah untuk awak."


1 comment:

moyu said...

Rajin plak dbkl bli bunga. Haha. Sbnrnye klu de hari spesifik yg kn bg bng or tnjk romantik, da hlg special nye.. elemen surprise da xde.

Baik bli kek utk mama smbt birthday. Huhu