Tuesday, February 19, 2013

Dating berganda

"Nabi yusof tu Nabi yang hensem tu lah. Yang nak kena rogol dengan Siti Zulaikha tu."
"Owh yang tu. Yang baju koyak kat belakang tu kan."
"Jadi time bercuti tu nanti aku perangkap la Dani, Lepastu biar Esah nampak kami berseronok dan terjegillah biji mata beliau."
"Brilliant, sungguh bijak kepala hotak kau ni. Mesti dulu kecik-kecik minum susu Everyday,"

Bijak pandai Suzie bukanlah sebab minum susu everyday, tapi sebab minum susu ibu. Selain itu bisikan ilham dari langit jugalah yang membantunya mengeluarkan idea bernas tersebut.

...

Depan kedai cincau jembalang, Esah dan Dani membeli air minuman, Seorang minum jagung cincau seorang minum milo cincau. Dengan pilihan air yang pelbagai, harga yang murah dan juga servis yang sangat laju, memang kedai itulah pilihan no 1 bagi mana-mana individu yang bertandang ke cafe kolej diraja tersebut.

Seusai mendapat air yang dipinta, Esah dan Dani secekap mata helang, melilau mencari kerusi meja yang kosong. Setelah terpusing kepalanya 270 darjah barulah Esah melihat sepasang merpati 2 sejoli duduk bergelak ketawa di meja sudut kiblat. Tanpa berlengah, Esah menggenggam dan menarik tangan Dani lalu meluru ke meja sasaran.  

"Hai korang."
"Wah,wah, wah, happy dan bahagia korang ye. Macam mana Suzie hadiah hari jadi aku, OK tak?"

"Ok sangat" Tangan di bahu mata ke atas.
Husin mampu senyum sahaja.

"Oh Esah, kau sungguh lawa malam ini. Manis senyummu semanis gula pasir, mungkin tak 100% sama manis, tapi ia telah cukup untuk membuat terujaku mendaki sehingga 90 darjah."
Monolog dalam hati Husin.

"So, boleh ke kita orang duduk sini ni. Tak ganggu?"

"Duduklah Dani tak ganggu pun. Bagus juga korang datang, boleh aku ajak korang pergi holiday sama-sama. Nak pergi berdua je dengan Husin macam seganlah pulak."

"Apa Husin, kau dah ajak Suzie pergi holiday. Baru kenal seminggu dah ajak pergi holiday. Mamang padulah  bro."
"Nak pergi mana? boleh,boleh. Bila,bila?"

"Bila dan di mana tu kena tanya bos Husin kita."
"Eh, tu aku pun tak tahu lagi. Nantilah aku confirmkan."

"Ok, tapi jangan hujung sangat, sem ni aku nak study lebih. Nak score."
Tersengih Dani membicarakan kata-kata tersebut. Lalu dia mengenyitkan matanya kepada Husin. Dah macam Morse code jadinnya.

"Yela,yela, nanti apa-apa aku gtau lagi. Tapi yang pasti aku nak Esah jadi biro makanan dan pastikan kicap jalen ada. Tak ada kicap Jalen, saya pun tak lalu makan.
Berdekah mereka semua gara-gara Husin mengajuk loghat Abon dalam iklan kicap terseohor di seluruh Malaysia.

"Pandai ke Esah masak?"
Dani mempersoalkan soalan berani mati,

"Pandailah cuma tak yakin."
"Haah, tak yakin dan malas. Sama lah macam adik saya. Bukannya x selalu masuk dapur. Tapi masuk mesti nak tunggu mak. Padahal dah diajar semua kot. Apa lah nak jadi perempuan zaman sekarang ni."
"Yelah memang perempuanlah yang salah kalau tak pandai masak semua. Lelaki memang kerjanya mengangkang je dekat rumah."
"Apa pulak mengangkang aja. Lelaki kan selalu penat kerja, balik rumah nak relaks la, nak bini buatkan air, masak sedap-sedap, malam nak kerja puaskan bini pulak."
"Ok, kalau awak cakap macam tu, lepas kahwin nanti saya tak nak kerja. Awak sara la saya, saya nak beg tangan LV, saya tau saya boleh dapat. Lepas tu kalau awak nak tau kebanyakan perempuan kat Malaysia ni tak puas sexually. So pastikan awak berjaya puaskan saya. Kalau tak saya simbah asid nanti."

"Apa korang ni. Dah2, cerita rumah tangga lain kali cerita ye."

"Inilah situasi keluarga di Malaysia. Penat isteri-isteri bekerja di pejabat. Kadang-kadang bukannya mereka nak bekerja, tapi almaklumlah harga barang naik mencanak, gaji pulak sama sahaja dari tahun ke tahun. Mahu tak mahu terpaksalah isteri-isteri turut bekerja meringankan beban keluarga. Malangnya, lelaki-lelaki urban sekarang ni masih tak menyedari akan keperluan mereka mengurangkan beban kerja rumah. Masing-masing nak ambil kesempatan terhadap lemah lembutnya perempuan tapi menggunakan mereka seperti kekuatannya melebihi lelaki berperut boroi. Tapi kalau Dani jadi laki aku, jangan risau, semua benda aku setlekan, dia duduk rumah je goyang telur pun tak apa."
Monolog dalam hati Suzie sambil tersenyum sendiri.

1 comment:

moyu said...

so author please take note tentang isu laki kena tolong istri 2 ye.. klu x sy tuntut beg LV.. huhuhu