Monday, February 18, 2013

Makan malam pertama

Telefon bergegar menandakan masuknya beberapa rangkap whatsapp.
"Husin= Dani cakap dia nak kawin dengan Esah. Tapi mak Esah tak bagi. Jom jumpa."

Mujur bukan 3310 dalam genggaman. Kalau tidak mahu dibaling ke dinding. Rindu dia dengan telefon pertama yang dihadiahkan oleh Dani suatu masa dahulu. Telefon dulu-dulu kuat dan tahan lasak. Telah dibaling berkali-kali tetap gagah mengharungi tiap detik suka duka. Bukan macam telefon Iphone 5 yang baru sahaja dibelikan Husin. BUkan setakat tak boleh dibaling, siap kena pakai sarung getah serupa kondom.

...

"Hei senyumlah sikit."
"Tak boleh nak senyum."
"kau tau tak senyum memerlukan otot yang lebih sedikit dari nak buat muka masam."
"Ye aku tau, sebab tu aku x buat apa-apa dengan otot aku. Senyum tak masam pun tidak."
"Tak payahlah angin sangat dengan hasrat murni Dani tu. Bukan boleh ke mana pun. Emak Esah pun tak bagikan."
"Aku bukan marah, aku sakit je. Sakit hati, sakit perut. Period pain."
"Ooo, mari aku belanja kau susu. Susu boleh redakan PMS."
"Dakyah je semua tu, marketing strategy bagi nak lariskan jualan susu diorang."

Diam, senyap. Husin pandang Suzie, Suzie pandang lantai. 
"Kau dah makan? dah makan ubat?"
"Belum, diet."
"Kalau x tahan, baliklah rest. Nanti baru discuss. Sori kacau kau time-time susah macam ni."
"Tak apa, tak sakit sangat. OK je ni."
Petua deal dengan orang-orang PMS. Minta maaf je walau kita tak tahu apa salahnya. Pasti berjaya. 

"Aku lapar, nak pergi order nasi goreng kejap."
"Belikan mee goreng."
"Tadi kata diet."
"Mee tak pe, jangan nasi."
Suzie senyum dalam paksa. Berbunga juga hati husin melihat senyum manis yang dibuat-buat itu.

"Nah, mee goreng kau. Senyumlah sikit. Lawa bila kau senyum. Kenapalah Dani tu tak nampak."
"Bila aku senyum je ke lawa? Patutlah kau pun terkejarkan Esah, bukan aku."
"Eh, kau lawa juga. Tapi hati aku ni dah lama terpaut dengan Esah. Dah susah dah nak ubah."
"Terima kasihlah dengan ayat-ayat manis kau tu."
"Betullah kau lawa, tapi lelaki ni kan setia jenisnya, bukan macam perempuan. Hati senang berubah. Lelaki ni kalau dah sayang, sampai mati dia sayang yang tu."
"Haha, gile! Perempuan barulah setia. Lelaki semua sama je, buaya."

Kesimpulannya 2,2 sama sahaja. Pokoknya kena bersyukur, barulah boleh setia. Kalau tak pandai bersyukur, tu yang asyik jumpa orang yang lebih baik. Dan pencarian tu takkan pernah berakhir sebab diri sendiri pun makin hari makin jadi lebih baik, Kalau jadi lebih teruk dari semalam dah jadi orang celaka lah pulak.

"Apa tengok-tengok. Nak ke mee goreng ni?"
"Err boleh ke?"
"Boleh tapi aku nak nasi goreng tu pulak."
"Ko tak kesah ke tukar-tukar makanan ni?"
"Kenapa, kau ada HIV ke sampai aku kena takut?"
"Tak da lah aku ada HIV. Tapi kan kau diet."
"Ah motivasi aku terbunuh malam ni. Sebab aku kurus cam mana pun, aku pakai susuk macam mana pun takkan ada orang nak kat aku."
"Haha, ok jom tukar. Kalau ada lelaki lain selain Dani nak kau, kau layan ke? Kata setia."
"Entahlah, sebab aku dah macam nak give up menanti bulan jatuh ke riba. Dan kalau betul Esah boleh bahagiakan dia, biarlah dia bahagia."
"La dah nak give up ke. Kesianlah kat aku ni. Aku nak kat Esah."
"Jadi apa idea yang kau ada nak pisahkan mereka?"

Mata bertentang mata, menyelami perasaan, cuba berhubung secara telepati memikirkan bersama sebuah idea memopak perandakan hubungan cinta Dani-Esah.

"Jom pergi bercuti."
"Kenapa nak pergi bercuti pulak? dan ada duit ke kau dan diorang tu semua nak pergi bercuti. Makan pun sesak dah hujung-hujung sem ni."
"Guna duit kau lah, kau kan load. kau nak Esah tak?"
"Ok, beritahu aku dulu apa perancangan kau."
"Cerita Nabi Yusof. Apa guna baca al quran tapi tak belajar daripadanya kan."
"Nak pergi oversea?"
"Buat apa pulak pergi oversea, dalam Malaysia sudahlah."
"Nabi yusof yang kena telan dengan ikan paus tukan."
"Tu Nabi Yunus lah. Kau ni memang fail lah sejarah Nabi. Sebab tu kau ambil kejuruteraankan."

No comments: