Wednesday, February 13, 2013

Husin, Suzie dan dot dot dot

"Selamat hari lahir Suzie, ni aku perkenalkan Husin."
hai berbalas hai, senyum berbalas senyum.

"Okaylah, aku nak pergi sambung main game. Korang borak lah ye."

Hadiah birthday dari Dani. Sungguh tak disangka. Api cemburu yang mula reda kini membara kerana amarah.

Setelah tujuh langkah Dani beredar, Husin memulakan bicara.
"Nak join tengok Husin, Mon & Jin pakai toncit?" Sambil tersengih macam kerang busuk.
"Maaf, hati ini masih tiada hati."
"Haha (gelak tak ikhlas), sudah lama aku perhatikan kau. Mungkin kau sahaja yang tidak tahu. Telah lama juga aku memendam rasa, tapi tiada siapa yang perasan. Mungkin aku ini tiada bakat menunjuk perasaan."

Suzie bangun mahu pergi. Tapi langkahnya terhenti, tangannya ditarik agar duduk kembali.

"Janganlah cepat sangat kau pergi, aku ke sini bukan kerana inginkan hati kau, tapi aku ke sini inginkan pertolongan kau. Biar nanti kau dapat apa yang kau idamkan dan aku perolehi apa yang aku impikan. Sudikah kau bekerjasama denganku?"

"Apa maksud kau?"
walau Husin hensem kacak dan bergaya, tapi hati belum ada hati. Suzie belum bersedia menerima mana-mana lelaki lain. Maklumlah, hatinya dimiliki Dani sejak sekian lama. Tapi dari getar suara dan permainan kata Husin, bagai ada suatu ikatan yang menarik mereka agar sama-sama bertentang mata, memahami hati budi masing-masing.

"Usah terburu-buru, mari kita tengok Husin, Mon & Jin pakai toncit."

"Kau belanja? Hari ni kan birthday aku." Senyum manis diukir manja. 

"Apa pulak nak belanja-belanja, mamat khalid curi nama aku, patut aku ada royalti, so kita masuk free."

No comments: