Monday, August 30, 2010

jawa melayu malaysia

aku orang jawa melayu malaysia,
yang tak pandai cakap jawa,
sebab mak abah sibuk suruh belajar cakap inggeris,
yang dah kekok tulis jawi,
sebab kat sekolah semua exam guna tulisan rumi.

aku orang jawa melayu malaysia,
aku tak da duit nak pergi beli bendera,
nak kibar kat motor, kat bilik,
takda orang nak bagi free,
lagilah takda yang nak tolong bayar.

aku orang jawa melayu malaysia,
walau aku tak kibar bendera,
tapi aku sayang bumi malaysia,
aku tak hipokrit tunjuk sana sini,
tapi memecah belah bangsa,
merogol perpaduan.

aku orang jawa melayu malaysia,
esok dah nak merdeka,
sikit je aku hairan,
sebab esok cuti,
banyak aku tak hairan,
sebab hari-hari aku merdeka,
hari-hari aku pertahankan merdeka,
cuma dengan cara aku,
cuma aku tak publish.
(baru hari ni gatal nak publish, har2)

aku orang jawa melayu malaysia,
kau, aku tak tau, melayu ke cina ke india,
tapi jangan sibuk nak kibar bendera je,
sebab bendera tu bendera je,
usaha tu penting demi erti merdeka.


gambar aku google cam bese,


5 comments:

MOFASAD said...

gua pon jawa

DAUD said...

hidup jawa!!!
hidup nasi ambeng!!!

moyu said...

rmi rupanye org jawa...
huhu

DAUD said...

tapi ramai yang tak pandai cakap jawa.

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

wahhh, selamat merdeka buat encik firdaus@daud..anyway, lucu puisi tu:) tersenyum sy baca..hahaha...
jawa tang mana tuu??timur barat atau tengah?