Saturday, August 14, 2010

puasa di rumah sewa

perkara-perkara yang best dan tak best puasa dirumah sewa.
(aku pun tak tahu nak divide mana yang best mana yang tak best, sebab dalam best ada tak best dan dalam tak best ada best)

1. bangun sahur, masak air, nasi sendiri. kalau dulu, mak ada, mak cik dewan makan ada, bangun-bangun ngadap nasi ngan lauk je. sekarang buat sendiri. hari tu, aku bantai nasi kuah air jarang + telur mata je. sedap gak pe.

2. lepas sahur kena basuh pinggan mangkuk, cawan gelas mahupun periuk belanga. dah tak boleh cam dulu, lepas sahur, campak pinggan dalam sink, sambung tidur. sekarang kena bertahan seketika untuk memastikan dapur anda bersih dan teratur. hari tu juga, aku dengan rajin dan jayanya membasuh bontot kuali yang hitam diselaputi jelaga hasil pembakaran tak lengkap dengan span. akhirnya, span dan tangan aku hitam sama lalu terpaksa aku beli span baru.

3. time nak berbuka pulak, kena masak nasi. nak jimat la katakan. nak beli lauk je kat luar. hari tu juga, dengan penuh keyakinan aku try nasi yang kawan aku dah masak walau sebenarnya baru 630 petang. sumpah aku terlupa dan sumpah gak aku tak telan. baru sempat menggigit sebutir 2 nasi dengan gigi kacipku ini.

4. nak berbuka pun kena se
diakan segala peralatan yang patut. menyusun pinggan, cawan dan sebagainya.dah siap buka pulak, kena kemas lagi. dah tak boleh macam dulu. makan kenyang-kenyang, basuh tangan, duduk bersandar tepi sofa. melayan perut yang sarat mengandungi makanan pra tercerna.

bila dah duduk rumah sewa ni, barulah sedar betapa penatnya mak kita menyediakan semua itu untuk kita. dah la dia pun kerja, penat tu balik kerja nak masak. pastu basuh pinggan lagi. esok paginya bangun awal lak sediakan sahur. pastu basuh pinggan lagi, terus dia pergi kerja. mesti penatkan. terima kasih ye.

aku akan belajar merajinkan diri dan meringankan tulang untuk membantu kaum ibu mengemas rumah nanti. haha. doakan tahap rajin itu meningkat ye.

terasa inginkan ini:

bagi gambar nasi ambeng satu.
confirm best kalau dapat berbuka dengan nasi ambeng dalam dulang camni.

gambar dari google yang disumbang oleh kak sophie (kot).
kalau nak belajar wat nasi ambeng, klik sini.

2 comments:

moyu said...

pasni blik kmpng tolong la mak msg2 ye...
hahahaha

DAUD said...

insyaallah,
kalau rajin la ye