Wednesday, January 5, 2011

Kerana sehelai tudung

Sejuk angin subuh masih belum hilang dimamah kehangatan cahaya mentari, namun keheningan pagi itu telah dipecah cerakinkan oleh nenek kiah yang baru usai mandi berkemban ditepi perigi. "Hei Usman, anak bertuah, bangun kau dari katil. Kau tengok apa yang aku pegang ni. Siapa punya tudung yang tersesat dalam kereta kau ni. Kau curang ye dengan bini kau yang secantik Vanidah Imran, yang sesolehah ustazah Masitah Ibrahim. Jawab, jawab, jangan kau berdiam diri."

Dalam mamai Usman terkejut. Dengan gigi yang belum sempat dibasuh, Usman menjawab dengan bau mulut seharum kasturi.
"Ishk, tak ada kerja saya nak curang dengan bini saya tu. Cubalah mak selidik betul-betul, check cap jari semua. Ambil sample rambut mahupun kutu yang ada dekat tudung tu. Ada ke patut saya dituduh sedemikian rupa. Mungkin juga ini angkara Saiful, anak teruna saya. Marilah kita menyoal siasat keterunaan si Saiful tu."

Api amarah masih lagi membara di hati nenek Kiah, dan kini api itu telah berjangkit kepada Usman. Mestilah marah, tidurnya yang bagai bayi itu diterjah suara garau ibunya dan dengan sewenang-wenangnya maruah kelelakian Usman dicabar begitu sahaja. Apa muka Usman ada muka lelaki murahan, apa darah Usman ada potensi HIV positif? Senang-senang sahaja Nenek Kiah menuduh Usman berjalangan dengan perempuan lain.

Bagai memukul kompang Nenek kiah menampar Saiful. Tamparan wanita itu telah mengejutkan Saiful yang sedikit lagi mahu menikmati mimpi basahnya. Sesungguhnya, pagi itu bukan rezeki beliau untuk mengecapi nikmat tuhan yang esa.

"Dari mana asal usul tudung sekerat ini hah? Tak pernah ada dalam keluarga kita yang memakai tudung sependek ini." teriak nenek Kiah dengan mencekak pinggang.

"Tudung Ikin macam ni mana ada keluarga kita pakai. Mak kamu pakai tudung bawal, adik kamu pun guna tudung 2nd hand mak kamu. Selepas bertahun-tahun akhil baligh, kau dah jadi perogol ke apa?" Tambah Usman sambil berpeluk tubuh kerana kedinginan pagi itu.

"Eh, mana Saiful tahu, inilah pertama kali Saiful melihat tudung ungu ni. Janganlah tuduh Saiful sembarangan."

"Dah tu, kalau bukan kau yang punya angkara, siapa lagi. Bapak kau ni yang buat?"

"Mak janganlah menuduh saya sembarangan, saya mana ada bawak kereta semalam."

"Entah nenek ni, semalamkan nenek yang bawa pergi balai raya. Ada mesyuarat tingkap katanya."

"Oh, ye tak ye juga. Semalam Kak Senah hujung jalan tu ada promosi tudung kat aku. Ni lah tudung yang dia suruh aku tengok tu agaknya. Alahai makin menjadi-jadi penyakit nyanyuk aku ni. Tak pelah nanti petang aku pulang kat dia." Nenek Kiah berkata antara dengar dengan tidak sambil membelek-belek tudung pendek itu tadi.

Lalu dia mengangkat kepala, dan dengan muka terperanjat dia bertanya, "Cepat korang anak beranak bangun hari ni, kalau tak pukul 10 baru nak buka mata." dengan selamba, Nenek Kiah berlalu dengan lenggang kangkung.

Terkesima Usman dan Saiful. "Parah nyanyuk nenek kau tu Saiful, patut bapak bawa pergi klinik ke tidak, jumpa nurse." sambil geleng-geleng kepala, mereka berdua sambung tidur di katil masing-masing.

persoalannya, mampukah Saiful menyambung mimpinya tadi?



12 comments:

moyu said...

cian saiful kn tmpr...
hahahahaha
sk2 ati je menuduh....
br jmp tudung...
huhu

Anisa Hang Tuah said...

heh.sadis..
kesian kat sepul

SyafiqaNabila said...

kesian kat saiful..hukhuk

AreDa said...

persoalan last skali tu aku tak bape nak bleh kaitkan dengan tudung tuh...ahhaa

DAUD said...

semua>> memang saiful slalu diperlaku sebegitu. haha.

areda>> dia mimpi dengan orang bertudung gak kot. haha

~~aKoO~~ said...

nenek2..
msti slalu wt hal cmtuh..
mrh2 pstu lupe..
adess..

♥ p a A n i ♥ said...

padan muka sepul.wkakakakakak!!!

yok said...

hahahahahahahahahaha.
taktik yg keberapa kalinya nek kiah nak kejut korg bngun awal nie???ngeh ngeh ngeh

Afraa Maisa said...

tergelak manja gak la aku bce cite ko ni.. huhuhu.. nice.. tp part mimpi tu xleh blah.. ;D

Muhammad Hilmi said...

ahahahhaa....lawak la syiaaallll~~~

DAUD said...

maafkanlah nenek kiah

zyra j said...

ngoknye. haha nyanyuk upenye. wat saspen je. :P