Wednesday, March 13, 2013

DNA

Simpang kiri pertama selepas simpang Felda Air tawar 2, terletakkan pintu masuk ke Balai Polis Air Tawar 2. Ketika azan maghrib berkumandang, sebuah kereta proton saga BLM masuk ke perkarangan balai dan parkir di garaj. Lalu Jef keluar dari kereta dan memunggah "sampah" yang dijumpai sebentar tadi.

Dicampak sahaja "sampah" tersebut dibawah mejanya. Dia bercadang untuk menyerahkan barangan tersebut kepada unit forensik pada hari isnin nanti, maklumlah esok ahad dan juru teknik dan penyelia makmal bercuti. Baru hendak beredar, Jef ternampak sebuah fail biru di atas mejanya. Terus dia teringat akan panggilan dari unit forensik jam 4 petang tadi. Mungkin inilah fail yang menghuraikan cell epidermik di celah kuku mangsa. Dijana semangat ingin tahu, dia terus melabuhkan punggung ke kerusi empuknya. Keputusan itu juga dibuat kerana adanya suara-suara halus syaitan yang membisikkan hasutan biar secara tak langsung solatnya dilambat-lambatkan. Atau mungkin terus tertinggal.

Mangsa perempuan dilaporkan sebagai Esah binti Majid dan mangsa lelaki pula bernama Mohd Husin bin Bot. Masing-masing berusia 22 tahun. Maklumat penting ini diperolehi oleh unit forensik dengan melakukan imbasan cap jari mangsa. Disebabkan sistem biometrik yang diguna pakai kerajaan malaysia, setiap rakyat yang mempunyai kad pengenalan telah disimpan corak cap jari mereka dalam pangkalan data Jabatan Pendaftaran Malaysia. Pengkalan data ini dapat diakses dengan mudah oleh semua agensi kerajaan bagi menyimpan perihal penting seseorang.


"Bendasing yang terdapat di celah kuku Esah merupakan cell epidermis. Beberapa siri ujian telah dijalankan bagi menstruktur semula DNA cell tersebut dan DNA cell epidermik itu sepadan dengan DNA mangsa lelaki, Mohd Husin bin Bot."

Ternyata Jef terkejut dengan isi laporan tersebut. Sangkaannya cell epidermik itu dapat memudahkan siasatannya, tapi kesimpulan laporan tersebut lebih mengusutkan benak fikirannya.

"Tak mungkin Husin yang membunuh Esah. Kalau Husin yang membunuh Esah, siapa yang membunuh Husin? Pasti mereka berdua dibunuh oleh individu yang sama, kerana cara pembunuhan adalah serupa iaitu mereka dipukul dahulu sebelum disembelih. Khemah yang dijumpai petang tadi juga menyokong teori ini"
Monolog sendirian Husin dimejanya.

"Assalamualaikum, apa awak buat di sini Husin? tak balik lagi?"
Tiba-tiba ketua balai muncul dan menyapa Jef.

"Err, belum tuan. Saya pening memikirkan kes bunuh ni tuan."
"Oh, dah solat maghrib? Dah nak habis waktu ni. Kalau buntu mintalah pertolongan dari Allah, tuhan yang maha mengetahui. Perkara dulu, kini dan masa depan. Perkara yang nampak dan yang tak nampak."
"Hampir terlupa saya. Terima kasih mengigatkan."
"Lagi satu, saya dah baca fail biru ni, sila dapatkan nombor telefon ibu bapa mangsa untuk proses pengecaman dan tuntutan jenazah."
"Baik tuan, tapi saya ada jumpa bahan bukti di tempat kejadian tadi tuan."
"Buat laporan dan letak atas meja saya. Saya nak balik, anak bini dah tunggu nak dinner sama. Esok pagi saya masuk lagi."

Jef hanya mengangguk dan membiarkan ketua balai berlalu. Kerana kekagumannya terhadap ketua balai, dia terlupa untuk memberikan tabik hormat. Tetapi tidak mengapa, sebab ketua balai merupakan seorang ketua yang memahami dan penuh dedikasi.

No comments: