Friday, March 8, 2013

Tugas


Jam 5 petang, jadual kerja dia habis pada ketika ini. Sebagai seorang anggota polis yang berdisplin, dia segera pulang ke rumah, walau sebenarnya tidaklah gemar mana dia untuk balik ke rumah. Ini kerana tiada sesiapa yang menunggunya di rumah. Maklumlah bujang terlajak. Cinta dulu tersangkut ditengah jalan macam youtube yang buffer, lalu hati patah seribu bagai menangis di ombak rindu.

Mujur dia duduk di Felda yang segenap generasi peramah dan mempunyai semangat kekitaan yang tinggi. Lagi-lagi petang nanti berkumpul semua orang di padang, ramai-ramai bermain bola. Tapi ada juga yang sekadar menjadi penonton. Menyokong tidak membenci pun tidak.

Baru dia nk bersiap menyarung jersi darul takzim, jersi original yang dibeli ketika menonton perlawanan di stadium minggu lalu, telefon bimbitnya bordering.

“Waalaikum salam tuan.”
Ketua balai yang menelefon rupanya, mungkin nak bertanyakan perihal lembu yang mati tadi pagi.

“Apa tuan? Baik tuan. Saya gerak sekarang tuan. Assalamualaikum.”
Nampaknya dia tidak dapat meneruskan hasratnya bermain bola sepak. Tapi demi tugas dan tanggungjawab dia turutkan. Ada bukti-bukti yang pembunuhan telah berlaku.

....

Setibanya Jef di balai, ketua polis masih lagi sibuk berbual di telefon dengan pintu pejabat yang sedikit ternganga. Melihat sahaja kelibat Jef, Ketua balai terus mengisyaratkan Jef masuk dan duduk di depan mejanya. Sepertinya ketua polis berbincang tentang pelan kawalan keselamatan dengan wakil rakyat untuk majlis lawatan perdana menteri ke Felda Air Tawar 2 pada minggu hadapan. Lalu dia pergi memusingkan monitor komputernya. Membuka satu folder dan membuka gambar-gambar yang terdapat didalamnya serta mengisyaratkan Jef melihat satu per satu.

Ye ini memang kes bunuh. Itu sahaja yang terlintas dalam kepala Jef.

“Ok Jef, awak dah tengok gambar-gambar tadi?”

“Sudah tuan.”

“Jadi saya serahkan tugas ini kepada awak. Sila dapatkan fail laporan dari Inspektor Mizal. Saya terpaksa serahkan siasatan ini kepada awak kerana Inspektor Mizal saya perlukan untuk persediaan lawatan PM nanti. Esok sila ke Hospital Kota Tinggi dan dapatkan laporan bedah siatan. Saya juga nak awak siasat siapakah identity mereka. Saya nak laporan lengkap sebelum jam 3 petang esok.”

“Baik tuan.”

Sambil melangkah keluar dari bilik ketua balai, Jef terus sahaja menyeluk poket seluarnya dan mengeluarkan telefon nokia 3310 nya. Bukan tak berduit nak beli smart phone, lagi-lagi sekarang ni ada rebat telefon pintar. Tapi Jef lebih selesa menggunakan telefon bimbit terulung ini. Lasak, memang sesuai dengan kerjayanya. Lalu dia menelefon penjaga bilik mayat yang merupakan kawan sepermainannya sewaktu kecil dahulu.

 “Bro assalamualaikum. Macam mana suasana kat tempat kau kerja? Meriah? Banyak yang check in? Ada Bilik kosong lagi tak?”
Bertubi-tubi soalan diutarakan dan jawapannya hanya ketawa berdekah-dekah.

“Wei mayat lelaki perempuan yang mati dekat air terjun tu dah bedah siasat belum? Aku nak laporan dial ah. Aku kena follow up kes ni.”
“Ok cun, malam ni jumpa kat Haji Daud. Tengok JDT lawan Selangor. Mesti bungkus a Selangor tu.”





No comments: