Monday, March 18, 2013

Kisah Silam

"Tahniah, awak berdua telah berjaya buktikan pada diri awak dan juga seluruh penghuni asrama anak yatim ni yang setiap manusia boleh berjaya."

"Tak ada apalah ustaz, saya hanya jadikan mutiara kata yang ustaz selalu beritahu kami sebagai sumber motivasi saya. Tak salah kalau kita dilahirkan miskin, tapi kita yang bersalah kalau kita mati nanti tiada pa-apa."

"Betul tu ustaz, saya pun selalu beritahu diri saya yang Allah tak akan merubah sesuatu kaum tu kalau bukan kaum tu yang berubah sendiri."

"Alhamdulillah, sejuk hati saya dengar awak cakap macam tu. tapi sebenarnya semua tu bukan datang dari saya, semua tu ilham dan ilmu yang dipinjam kan Allah buat saya dan buat kamu berdua. Itu pun sifatnya sementara. Jadi selalu selalulah berzikir dan jangan tinggal solat ye."

"Baik ustaz."
Jawab Dani dan Suzie serentak.

"Memandangkan hari ini hari terakhir kamu di sini, Tak inginkah kamu berdua pergi menziarahi kubur ibu bapa kamu. Atau ke rumah saudara mara kamu? Kalau mahu ustaz boleh hantarkan."

"Tak apalah ustaz, sebab sebenarnya saya bukan anak yatim Tapi saya tak tahulah ibu bapa saya masih hidup atau tidak. Walaupun mereka ibu bapa kandung saya, saya lebih menghargai ustaz dan seluruh penjaga di pusat anak-anak yatim ini. Ustaz dan merekalah yang telah banyak berkorban demi kami semua. Bukan mereka."

"Tak baik kamu cakap begitu. Tapi kalau boleh ceritkanlah pada ustaz apa yang sebenarnya berlaku dan macam mana ustaz boleh jumpa kamu bergelandangan 5 tahun yang lalu?"

Termenung seketika Dani, lalu dengan menark nafas dalam-dalam, segumpal beban di hembus bersama udara dari dalam peparunya.

"Ibu bapa saya bercerai sejak saya berusia 3 tahun. Semenjak itu Ibu sering mengabaikan saya. Walau kadang malam-malam saya ketakutan tidur sendirian di bilik gelap, lalu pergi menangis mendapatkan Ibu, saya sering diherdik. Katanya jangan ganggu dia, dia mahu kerja esok hari. Cuba jangan pentingkan diri sendiri. Jadi saya belajar untuk berdikari. Dan pada usia saya 5 tahun, Ibu mula bercinta lagi. Saya mula lihat dia tersenyum, saya turut gembira. Lalu mereka berkahwin. Pada ketika saya masuk darjah satu, saya dapat adik tiri. Bermula saat itulah detik hitam mewarnai hari-hari saya. Apa sahaja yang dilakukan mereka pasti demi adik tiri saya. Kalau saya cuba dapatkan perhatian, saya dipukul dan dimarahi. Kata-kata yang sering dilemparkan adalah, jangan pentingkan diri sendiri. Semakin lama, semakin saya tidak mengerti bagaimanakah yang dinamakan jangan pentingkan diri sendiri. Jadi pada tarikh lahir saya yang ke 11, saya nekad melarikan diri. Mungkin itu yang diperlukan mereka. Lalu bergelandanganlah saya di sekitar ibu kota. Kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Sehinggalah, ustaz menyelamatkan saya. Terima kasih ustaz."

"Inilah akibatnya. Ibarat gajah sama gajah bergaduh, pelanduk mati ditengah-tengah. Tapi kes awak ni, ibu bapa bergaduh cerai berai, anak yang teraniaya. Tak apalah Dani, jadikan itu semua sebagai pengajaran. Semoga awak dapat mengecapi hidup yang lebih baik dari mereka semua."

Wajah Suzie sedih mendengar cerita Dani. Tapi seperti biasa, air mata mereka telah kering. Terlalu kerap menangis sehingga tiada lagi air yang boleh mengalir menzahirkan kesedihan itu.

"Rasa itu jangan disimpan sendiri. Kalau terlalu berat, luahkan sahaja. Saya yakin rahsia itu antara kita bertiga sahaja."
Ustaz menghembuskan kata-kata semangat agar Suzie juga mengongsikan perasaannya. Sebagai guru agama dan guru kaunseling, ustaz merupakan penjaga yang paling rapat dengan semua penghuni pusat anak yatim ini.

"Saya lahir dalam keluarga berantakan juga. Tapi mereka tidak bercerai hidup, tapi bercerai mati. Bapa saya merupakan seorang yang panas baran. Pantang ada salah sedikit, bukan hanya mulut jadi senjata. Tangan dan kaki juga turut dihayun. Jadi saya sebenarnya mangsa deranya, dan ibulah yang sering melindungi saya. Tapi malam itu ketika bapa memukul saya, tiba-tiba ibu bertukar watak. Dia menjadi sangat berbeza, kekuatannya juga bertambah ganda, mungkin adrelinnya meningkat mendadak. Tak terlawan kudrat bapa. Mereka bergaduh dan akhirnya bapa mati kerana kehilangan darah yang bayak di kepala. Selepas itu marah ibu masih tersisa, dan saya yang menjadi mangsa. Lalu jiran-jiran datang dan menangkap ibu. Ibu dituduh membunuh dan mendera saya. Pada ketika itu saya masih kecil dan tak tahu apa yang berlaku, apa erti semua itu lalu saya dihantar ke sini. Beberapa tahun selepas itu saya dapat tahu yang ibu membunuh diri di dalam penjara"

"Teruskan tabah. Saya yakin dia sebenarnya tak berniat untuk mendera kamu dan tndakannya itu hanya bagi melindungi kamu. Doakan lah dia selalu."

"Baiklah ustaz, saya pun fikir begitu dan saya tak pernah meratapi nasib saya dan keluarga saya. Saya yakin ada hikmah disebalik segala masalah ini. Terima kasih kerana membesarkan saya dengan penuh kasih sayang."

"Jadi mulai esok kamu mesti berusaha lebih kuat lagi agar nanti esok lusa kamu dapat membantu anak-anak yatim yang lain. Tapi kalau tak mampu, cukuplah sekadar kamu memajukan diri sendiri."

....

Dani dan Suzie hanya melihat kereta usang ustaz semakin lama semakin mengecil dari pandangan mata. Hari pendaftaran mereka ke sekolah teknik, sekolah berasrama. Tidak seperti orang lain yang dihantar ibu bapa dan keluarga, mereka berdua dihantar ustaz sahaja.

1 comment:

bbet99 said...

"Dapatkan SUPER BONUS NEW MEMBER 150% dalam permainan dan mainkan permainan kesukaanmu hanya dalam 1 user id. Ikuti juga promo menarik lainnya yang kami sediakan hanya di bbet99.fun . 100% TERPERCAYA.
BOLA ONLINE
Agen Bola
Taruhan Bola"