Tuesday, March 26, 2013

Bom


Saat ditunggu kini tiba. Konvoi Perdana menteri telah tiba di ketuai inspector mizal lalu diikuti motorsikal berkuasa tinggi, kereta PM dan motorsikal lagi. Lihatlah kempen earth hour yang dijalankan malam tadi tidak terkesan pun pada mereka. Kalau diikutkan, penggunaan elektrik lagi mesra alam berbanding penggunaan enjim pembakaran dalam. Mungkin selepas ini kerajaan perlu mengganti semua kenderaan rasmi kepada kereta hidbrid.

Masuk sahaja kereta Pm di perkarangan dewan. Paluan kompang bergema meraikan PM. Kumpulan kompang ini terdiri dari anak jati felda sendiri dan dianggotai oleh 3 generasi. Generasi peneroka, anak peneroka dan juga cucu peneroka. Cara bermain kompang ini juga mudah sebenarnya. Alatannya hanya beberapa biji kompang dan paling kurang sebuah gendang. Bagi pemain kompang, paluannya dipechkan kepada 2 kumpulan yang memukul dengan rentak berbeza, Barulah ia dapat menghasilkan bunyi yang kita perlukan.

Masih lagi diiringi kompang. PM yang melangkah keluar dari kereta disambut dengan persembahan silat dari persatuan silat sekolah menengah. Walaupun baru seusia belasan tahun, tapi langkahnya Nampak kemas dan gagah. Bunga-bunga silat dipersembahkan dan salah dihulurkan. Satu budaya masyarakat melayu yang indah tapi semakin ditinggalkan. Kalau dulu paling kurang kita dapat melihat pergerakan seumpama ini dimajlis perkahwinan, tapi sekarang tidak lagi. Sekarang dah kurang, mungkin bukan tak nak diamalkan, tapi kosnya tinggi.

Silat sudah, kompang pun berhenti. Sebenarnya yang paling susah dalam bermain kompang adalah berhenti. Semua orang perlu peka dan bersedia untuk berhenti agar tiada sesiapa yang terlebih pukul.

PM kini dibawa menaiki kereta hilux. Beliau berdiri di bahagian belakang hilux bagi melihat perbarisan yang dianggotai pelajar sekolah rendah dan juga sekolah menengah. Mereka semua memakai seragam unit beruniform. Ada yang memakai baju polis, bomba dan juga pengakap. Segak bergaya.

Selesai membuat pusingan U, tiba-tiba satu letupan berlaku.

Semua hadirin terkejut dan ada diantara mereka yang terjatuh ketakutan. Lagi-lagi bila mengenangkan insiden yang berlaku di kuantan tempoh hari. Adakah ini sorotan konspirasi menjatuhkan PM. Tapi tadi rakan Jef ada menyatakan yang penjenayah telah diberkas. Tapi mungkin penjenayahnya bukan seorang tapi satu kumpulan.

...

Selesai memberikan ucapan di Kuantan, ketika PM mahu menuruni tangga pentas. Tiba-tiba sebatang anak panah menembusi dada kanan sebelah belakang PM. Serta merta PM tersungkur. Bukan anak panah tradisional tapi anak panah moden yang digunakan dalam pertandingan olimpik. Semua pihak keliru ketika itu, langsung tidak memahami apa motifnya serangan itu. Jika benar mahu membunuh, kenapa tidak ditembak dengan senapang dan jika benar mahu mati kenapa tidak disasar di kepala atau dada kiri tempat letaknya jantung.

Selepas dijalankan pemeriksaan terperinci di lokasi kejadian, sebuah busur panah ditemui. Di samping busur tersebut terdapat sekeping nota. Nota amaran bagi semua pemimpin dan menteri Malaysia agar menjalankan pemerintahan dengan adil dan saksama.

Tapi kejadian itu tidak didedahkan kepada orang awam hanya pihak polis yang dimaklumkan. Yang diberitahu PM terjatuh ketika menuruni tangga. Semua dilakukan bagi mengelakkan suasana panic dikalangan rakyat.

...

Hilux masih disitu, tidak berkecai. PM masih disitu Cuma cepat-cepat pengawal keselamatan mengepungnya. Rupanya hanya tayar hilux tu yang meletup dan Alhamdulillah tidak ada sebarang kecederaan berlaku pada sesiapa pun.

Lalu program diteruskan dan ucapan PM juga sedikitpun tak terjejas dengan kejadian tadi. Dalam ucapannya dia berjanji akan memajukan daerah Kota Tinggi dan beliau akan melakukan segala usaha yang diperlukan. Mungkin kalau terpaksa beliau akan menggantikan YB sedia ada yang telah mendapat mandat lebih 20 tahun. Tapi keadaannya serupa sahaja. Tiada kemajuan dalam pembangunan infrastruktur dan ekonomi. Sampaikan ramai anak jati Kota Tinggi yang menetap di Kota Tinggi terpaksa berulang alik ke Johor Bharu semata-mata bagi mencari rezeki.

No comments: