Tuesday, March 12, 2013

Sampah


Setelah puas berendam dan berenang. Mujur datang dia hanya bersendiri, kalau bersama rakan mahu sahaja dia terjun tiruk dan lipat gulung menggila bersama seperti waktu muda remaja mereka bermain di sungai dan kuala. Dalam khayal mengenang kenangan lalu, mata mengerling ke tangan kiri dan jam g-sock menunjukkan pukul 6.00 petang. Nyaman air terjun membuatkan Jef terlupa untuk bersolat pada awal waktu. Lekas dia beristigfar dan keluar dari air. Lalu terus ke tandas membilas badan dan ke surau menunaikan solat asar.

Walau sudah hampir maghrib, tapi masih banyak lagi kereta di tempat parkir. Mungkin ada yang berhajat untuk bermalam di hotel dan mungkin ada yang masih belum puas berendam. Maklumlah kerana mengejar kemajuan, sudah kurang tempat untuk berkelah. Sedangkan pantai pun kotor inikan pula air terjun. Ramai yang tidak bertanggungjawab, tidak memikirkan orang lain dan generasi akan datang. Hanya fikirkan kesenangan diri sendiri terutamanya tentang pengurusan sampah. Sampaikan semak samun pun menjadi lubuk pembuangan sampah.

Sambil membuka tingkap kereta bagi menikmati udara segar, Jef memandu dengan perlahan-lahan. Tergeleng-geleng dia melihat monyet dan kera berpesta di tepi jalan menggeledah sampah sarap yang dibuang manusia. Jangan salahkan monyet kalau esok lusa, mereka menyerang bandar dan pandai membuka plastic roti, mengoyak jajan dan juga mengopek tupper ware. Ini semua disebabkan sifat manusia itu sendiri terutamanya masyarakat Malaysia yang hidup di Negara kelas ke dua tapi bersikap kelas ketiga.

Tiba-tiba, mata Jef tertarik dengan satu longgokan sampah berwarna merah. Tidak seperti sampah sarap lain yang menjadi kegilaan monyet dank era. Sampah ini seperti terbiar begitu sahaja. Lantas dia membelokkan kereta ke bahu jalan dan memarkir di situ. Di ambilnya kamera digital dan sebatang ranting sebesar ibu jari. Lalu diselak longgokan sampah tersebut. Ternyata ia bukan sampah yang biasa. Ianya seperti khemah. Bukan 1, tapi 2, dan keduanya berwarna merah. Cuma yang 1 merah terang dan lagi 1 merah pudar, mungkin lebih kerap digunakan.

Gambar khemah dalam kedudukan asal diambil beberapa keping. Lalu Jef mengambil plastic hitam yang sentiasa disediakan dalam bonet keretanya. Dimasukkan khemah tersebut dan segala barangan lain seperti lilin, plastic makanan dan periuk askar.

Jef berpendapat barangan ini ada kaitannya dengan sepasang mayat yang kini kaku di bilik mayat Hospital Daerah Kota Tinggi. Dia ingin membawa pulang ke Balai dan melakukan siasatan lanjut. Deduksinya menyatakan si pembunuh mengenali si mangsa dan mereka semua berkhemah bersama-sama. Berkemungkinan besar ada hubungan rapat antara mereka semua, sebab itu mereka dikebumikan walau tak sempurna. Kalau mereka tidak mengenali satu sama lain, sudah pasti mayat ditinggal begitu sahaja dan jika pembunuhan dirancang teliti kenapa ditanam ditempat terbuka dan tidak ditanam sedalam mungkin.

Penemuan khemah dan barangan lain juga memdedahkan fakta yang mereka datang untuk berkhemah bersama-sama. Sebagai seorang penjenayah yang dalam situasi kelam kabut untuk menyembunyikan mayat, dia pasti tak ingin meninggalkan bukti jelas. Jadi segala kelengkapan berkhemah di kemas dan dilarikan dari lokasi pembunuhan. Tetapi akal si pembunuh juga agak bijak. Kerana takut adanya sekatan jalan raya, lebih baik dia terus membuang khemah tersebut.

Jelas, gaya penjenayah amatur. Jenayah yang tidak dirancang dengan teliti. Dengan izin Allah, mungkin kes ini dapat diselesaikan dalam sedikit masa lagi.

Sedang asyik memikirkan segala kemungkinan, tiba-tiba plastic hitam yang membalut khemah tadi terburai ketika mahu dimasukkan ke dalam bonet kereta. Objek pertama yang jatuh adalah sebilah pisau Rambo. Nasibnya Jef baik, pisau itu jatuh hanya beberapa cm jaraknya dari kaki Jef. Jika tidak mungkin kaki tercedera dan ke tulenan pisau yang dipercayai sebagai bahan bukti kes ini terjejas. Bila sudah ada darah Jef kebarangkalian untuk mengenal pasti komponen lain yang ada di pisau itu akan berkurangan.

Dikutip dengan berhati-hati lalu dimasukkan ke dalam plastic lutsinar yang lebih kecik dan diasingkan dari bahan bukti yang lain.  

1 comment:

moyu said...

Cepat2 post sambungan.. sy nk bc... :-)