Thursday, March 21, 2013

Kalori

"Jom makan dekat kedai burger tu. Sekarang ni dia da ada sediakan fast food yang rendah kalori."

Rendah kalori, itu semua gimik semata-mata. Hanya untuk menarik pelanggan agar masuk ke premis mereka, lalu bila mata sudah rambang melihat menu lain, nanti hati berubah dan makan makanan biasa yang berkalori biasa.

"Suka hati la. Saya ikut sahaja."

Seperti dijangka, satu pai kambing dan kek keju ditempah beserta 2 air coklat panas.

"Terima kasih awak, sebab jaga saya dan sudi menyayangi saya."
"Hmm, sama-sama. Saya janji akan jaga awak dan rahsia kita."

"Nah ini sim kad baru. Tadi saya beli, lepas ni kita boleh lah daftar nombor masing-masing. Biar mesej biar call murah."
"Bagus juga tu. Tak payah lah bazir sangat dekat telefon."

"Boleh lah saya call awak hari-hari."
"Okey, tapi tolong jangan kongkong saya ye. Saya tak kongkong awak, awak jangan kongkong saya."

"Takkanlah saya nak kongkong pulak. Tak ada sebab pun nak kongkong."

Kata-kata itu ikhlas dari hati Suzie. Tapi nanti mungkin dalam tak sedar perangainya berubah. Perkara ini memang sering berlaku pada sesiapa sahaja sampai ada mutiara kata moden yang menyebut, "Hobi lelaki adalah main game, tengok bola dan tidur. Hobi perempuan pula adalah mengganggu semua hobi lelaki."

"Kenapa awak sibuk sangat nak makan makanan rendah kalori. Apa kalori tu sebenarnya. Bukan ke kalori tu unit tenaga. Saya belajar subjek haba ada pakai unit ni rasanya."

"Memanglah ni unit tenaga. Lebih tepat, kalori ni berasal dari perkataan perancis iaitu calor yang maksudnya haba. Tapi kita guni unit SI, jadi kalori tu kite tukar jadi joule."
"So apa kena mengena dengan makanan?"

"Dalam makanan ada tenaga, dan setiap makanan ada kandungan kalori atau tenaga yang berbeza-beza."
"Patutnya kita makanlah makanan yang mengandungi kalori tinggi, Kenapa pulak nak ambil makanan berkalori rendah. Kelirulah?"

"Memang betul tu, tapi kalau kita makan lebih dari yang diperlukan. Tenaga tu akan bertukar jadi lemak. Tu masalahnya, tu yang jadi gemuk."
"Ooo, macam tu. Baru paham."

Makan malam pertama mereka sebagai kekasih dan yang pertama juga selepas pulang dari bercuti. Mereka mengharapkan agar esok akan membawa sinar bahagia. Biar semangat membara untuk terus berusaha mengahadap buku dan nota bagi menghadapi peperiksaan hujung semester.

Minggu hadapan merupakan minggu penting bagi setiap pelajar universiti Malaya. Biar ponteng sepanjang semester, tapi minggu akhir ini amatlah penting kerana kebanyakan pensyarah akan memberikan tip-tips dan juga soalan bocor.



No comments: