Saturday, March 23, 2013

Jam bumi


Nasib baik sempat solat maghrib. Hampir sahaja syaitan yang direjam berjaya melalaikan seorang insan. Jam di bahagian kiri bawah monitor menunjukkan waktu 8:20 malam. Masih awal, jadi Jef berkira-kira untuk duduk dahulu melayari internet sebelum pulang bila sudah bosan nanti. Namun baru sahaja membuka laman sesawang facebook, tiba-tiba satu pop out keluar menyatakan yang computer akan dimatikan secara automatik berikutan sambutan earth hour dari jam 8:30 sehingga 9:30 malam. Langsung mati minat Jef dan segera berfikir untuk melarikan diri ke kedai makan terdekat.

...

Azan isya mendayu-dayu dilaungkan muazzin di masjid yang letaknya di simpang depan. Tapi lagi ramai makhluk yang rancak bersembang di kedai kopi. Tiada hakim tiada saksi cerita sensasi di kedai kopi.

“Assalamualaikum ya ahli syurga.”
Jef memberi salam pada semua yang berada di kedai kopi tersebut. Maklumlah masing-masing kenal sesame sendiri, inilah untungnya duduk di felda. Masyarakatnya mempunyai semangat kekitaan yang tinggi. Lalu Jef duduk di sebuah meja yang rata-ratanya sebaya dengannya, yang sudah punya anak isteri tetapi lebih gemar menghabiskan masa di kedai kopi. Tidak peduli makannya apa, buatnya apa. Nanti besok dan jadi bala baru tahu nak menyesal dunia akhirat.

“Ahli syurga mende, orang pergi masjid kita lepak kat sini.”

Berderai gelak tawa apabila salah seorang dari mereka berkata demikian. Kata-kata itu hanya dijadikan gurauan, tidak sedikit pun yang terkesan dan rasa bersalah dengan kelakuan mereka. Alah bias tegal biasa, bila sudah biasa meninggalkan solat berjemaah, pasti tiada apa rasa. Malu tidak, bersalah pun tidak.

“Korang tau tak malam ni eath hour?”
Jef membuka bicara.

“Yang buat tutup lampu tu e. Tadi baru keluar kat TV. Tapi TV x black out pun.”
“Buat apa TV nak black out pulak, nanti tak adalah berita TV3.”
“Diorang ni tutup lampu bagai, tapi lepas tu bakar lilin. Kan membebaskan karbon dioksida tu. Sama je akibatnya nanti.”
“Entah, patut diorang tutup lampu duduk dalam bilik dengan bini. Baru a betul.”
“Betul tu, aku setuju. Lain kali kita cadangkan biar earth hour ni buat hari khamis malam jumaat je.”
“Kita untuklah, yang Jef ni macam mana?”
“Tulah, orang suruh kahwin tak mahu, kan da membujang sampai sekarang.”

Jef hanya mampu tersenyum mendengar gurau senda mereka. Bukan mereka tak tahu kenapa dia membujang. Tapi saja lah tu nak membahan kawan-kawan. Dalam diam dia berfikir, mungkin ada kesannya program earth hour ni. Sedangkan zaman dulu-dulu masa tak ada elektrik, pakai lilin pakai pelita, tapi kesan pemanasan global tu tak ada. Tapi mungkin juga sebab masa dulu populasi umat manusia ni tak ramai macam sekarang. Jadi penggunaannya kuranglah. Satu jangkaan rambang sahaja, perlukan kajian yang lebih untuk berbicara. Bimbang nanti bila bicara, faktanya songsang. Jadi bahan ketawa, jadi ajaran sesat. Biarlah berdiam diri melihat sahaja telatah mereka.

Sememangnya bumi sudah kronik. Dari cerita israk mikraj pun, Nabi Muhammad melihat bumi ini bagai orang tua bertongkat. Itu sekitar tahun 500 masihi, inikan pula 1000 tahun kemudian. Tapi kalau difikirkan betul-betul mungkin jangka masa 1000 tahun itu bukanlah apa-apa. Sebabnya bumi ini sudah berjuta tahun lamanya wujud. Sejak sebelum nabi adam dicipta. Sejak zaman dinasor. Kalau orang tua membongkok itu usianya berjuta tahun, jadi setakat 1000 tahun mungkin perubahannya sedikit sahaja. Sekali lagi teori rambang menerjah akal fikiran Jef, yang dia sendiri tak tahu ini ilham dari Allah atau sekadar bisikan nakal syaitan. Yang pasti dalam al quran ada menyebut, "Jadi, maka jadilah ia." Memang Allah itu maha berkuasa, dan kalau dia menginginkan kimat tika saat ini, dia mampu.

“Jef, macam mana persediaan PM nak datang esok?”
“Apa tanya aku pula, aku off besok. Tapi off pun tetap kena bertugas secara tak rasmi. Tolong kawal keadaan. Kalau pasal persediaan tu aku tak tahu. Aku pun tak pergi dewan lagi tolong-tolong. Yang korang ni pun tak tolong kenapa?”
“Kitorang ni pemerhati je.”
“Haah, pemerhati, tapi bila dapat rebat orang nombor satu sapu, kalau ada isu dia juga yang jadi wartawan nombor satu. Semua cerita dijaja, maklumlah ada iphone 5. Bolehlah baca Malaysia kini, tengok video ceramah sana sinilah. Tapi bab nak menolong sumbang tenaga tu tak ada.”
“Tak apalah, marilah kita pergi jenguk sikit nanti. Tunjuk muka pun jadilah. Kan dah ada AJK dan urusetia tu. Pandailah diorang aturkan.”
Semua mengangguk dan menghabiskan air minuman yang tersisa. Selesai membuat bayaran, masing-masing menghidupkan enjin motor dan bergegas ke dewan.

No comments: