Monday, March 11, 2013

Lokasi kejadian


Inilah tugas seorang anggota polis. Tidak kira masa, asal ada kerja, pasti kena melapor diri. Biar hari sabtu biar hari ahad. Kadangkala cuti tahun pun dibekukan jika ada kes-kes besar melanda. Tapi seringkali rakyat dan orang awan langsung tidak memikirkan perasaan anggota polis. Yang difikir hanya perasaan dia sendiri, hanya senang dia sendiri. Kalau banyak kes curi, polis dipersalahkan, kalau polis banyak buat rondaan, buat sekatan jalan, soal macam-macam nanti dia kata polis buat peleceh. Manusia, mana pernah syukur. Bagi malaikat jaga pun tak rasa selamat.

Kita ingat bos-bos ni kerja goyang kaki, kerja mengarah sana sini, datang kerja lambat, balik awal. Tapi ketua balai polis ini lain kerenahnya, dia merupakan seorang ketua yang berdedikasi dan sangat berdisplin. Walau hari ini hari sabtu, tapi kerana tugas dan janji seawall jam 7 pagi dia telah tekun membaca segala laporan yang disediakan anak buahnya. Dia lebih gemarkan laporan dalam bentuk kertas, dia tidak gemar membaca diskrin computer. Menyeksa mata dan dia takut maklumat-maklumat tersebut terbocor. Maklumlah, dunia kini tanpa sempadan dan jenayah juga kini tidak had perikemanusiaan.

“Selamat pagi tuan. Ini dia laporan yang Tuan minta.”

“Bagus, awal. Tapi lain kali tolong tepati masa. Saya minta petang, tolong bagi petang.”

“Maafkan saya tuan. Tapi tuan, saya ingin meminta pertolongan tuan. Saya dapati, doctor telah menjumpai cell epidermis penjenayah dicelah kuku mangsa wanita dan telah serahkan cell tersebut pada unit forensic. Boleh tuan arahkan mereka agar menyediakan laporan itu secepat mungkin?”

Ketua balai membaca laporan sepintas lalu dan mengutip info-info penting sambil mengangguk-angguk mendengar permintaan Jef.

“Baik, saya akan arahkan mereka memberi laporan itu terus kepada awak. Sila pastikan awak mendapat laporan tersebut sebelum isnin dan jika tidak dapat, beritahu saya dalam kadar segera.”

“Terima kasih tuan.”

...

Selesai menghantar laporan, Jef terus mendapat akal untuk pergi ke lokasi kejadian di Air terjun kota tinggi. Selain melihat tapak kejadian, mungkin dia juga dapat bermandi manda dan mencuci mata. Lalu dia bergegas pulang kerumah dan menukar pakaian kasual dan membawa beg galas yang telah terisi baju gentian serta tuala.

Sesampai di air terjun, penuh manusia berbilang bangsa dan lapisan umur. Bila dilihatnya anak-anak kecil bermain kejar mengejar, gelagat ayah mengajar anak berenang, kerenah ibu menghidangkan bekal makanan, sayu rasa hatinya. Jika peristiwa 7 tahun lepas tidak terjadi, pasti hari ini dia tidak kesunyian. Tapi apakan daya, biar jiwa kosong asal tidak derhaka. Biar dia seorang yang menanggungnya.

Dihadapannya kini tapak khemah teratas. Langsung tiada kesan. Lokasi tersebut telah dibersihkan agar tiada orang mengetahui kejadian itu. Bukan niat pihak polis untuk merahsiakan, bukan konspirasi kerajaan untuk menyembunyikan, tapi ini semua berkaitan keselamatan dan ketenteraman awam. Mungkin tak ramai yang memahami, tapi tiada apa yang boleh mereka lakukan, lebih baik polis dan kerajaan yang jadi kambing hitam daripada nanti semua orang dalam ketakutan. Kesannya nanti bukan saja pada psikologi, tapi turut pada ekonomi.

Gambar-gambar yang telah dilihat semalam dipaparkan kembali dalam kotak mindanya. Ya, di sini mayat tersebut ditemui. Memang tidak dibiar tidak terurus, tapi lubang yang digali bagi menanam 2 mayat itu tidak dalam. Mujur penjaga air terjun dan kawasan perkhemahan disitu menjumpai mayat mereka kerana keganjilan terhadap pemukaan tanah. Mungkin kalau mayat mula membusuk, akan ada binatang yang terlebih dahulu menjamah mereka.

Dilihat dari bekas lubang, penggalian dilakukan tanpa peralatan yang sesuai. Kini dia sendiri meragui hipotesisnya. Jika mangsa dibunuh ditempat lain lalu dibawa ke sini, sudah pasti si pembunuh akan membawa peralatan lengkap. Lekas-lekas dia mencatatkan kesangsiannya itu di buku nota.

Dilihat lagi disekeliling kawasan tersebut. Tiba-tiba kakinya tersadung sesuatu. Hampir tersungkur. Lalu diperiksa dan terdapat besi cangkuk khemah di situ. Jadi mungkin mangsa diperangkap untuk berkhemah disitu lalu dibunuh dengan kejam. Tapi tidak pula dijumpai bekas bara api yang menjadi kebiasaan bagi sesiapa yang berkhemah. Mungkin mereka semua menggunakan lampu berbateri dan juga memasak menggunakan dapur dengan gas kecil.

Segala butiran dicatat dalam buku notanya dan banyak gambar diambil mnggunakan kamera digital miliknya. Tiba-tiba telefon bimbitnya bordering.

“Hello, ye saya. Oh dah ready ye. Ok tinggalkan di atas meja saya. Nanti balik saya ambil. Terima Kasih ya.”

Alhamdulillah, kerjanya hampir selesai. Laporan terhadap cell epidermis telah tersedia dan jika ikut perangai gila kerja Jef, mahu sahaja dia terus pulang dan membaca laporan tersebut. Tapi air terjun bagai bernyanyi memanggil jef untuk merasa sejuk nyamannya ciptaan Allah ini. Dari mana asalnya air yang sentiasa mengalir ini. Bagai mana tiba-tiba air boleh berada di puncak bukit. Mungkin dengan sedikit kajian Jef akan tahu semua jawapan mengenai air terjun. Tapi kini masanya untuk dia bermandi manda melupakan sejenak perihal kerja dan memanjakan dirinya.

No comments: