Thursday, March 7, 2013

kes bunuh?

Pagi hening, mata berat lepas kena nasi lemak sambal sotong lagi-lagi dibalut dengan daun pisang dan surat khabar lama gambar kumpulan rock rimba bara. Tiba-tiba suasana tenang nyaman di Balai Polis Air Tawar 2 gempar.

"Assalamualaikum tuan."
Seorang pemuda melangkah masuk. Dengan muka berkerut seribu dia memulakan cerita.

"Tuan saya nak buat laporan tuan. Ada kes mati tuan. Saya suspek Kes bunuh ni."
Tanpa segan silu dia terus duduk di meja membuat laporan.

"Tenang cik tenang. Kes mati ni bahaya, Jadi saya minya encik tenangkan diri. Mula-mula keluarkan kad pengenalan, saya nak ambil butir peribadi encik."
Jefri polis yang bertugas menjalankan tugasnya dengan penuh berhemah. Walau pengadu cemas dengan kes kematian, dia tetap tersenyum lebar. Biar sejuk hati si pengadu.

"Ala tuan, saya lupa bawa IC. Dari dalam tadi terus mengakas datang sini. Mana saya ingat nak balik rumah amik semua tu. Ok, nama saya Imbran. No IC 980504017654. Nak itu jekan?"

"Ye, jadi teruskan dengan laporan awak."

"Macam ni tuan, tadi tengah saya menebas lalang, tiba-tiba saya ternampak lembu saya dah berbuih mulut dia tuan. Mungkin dia kena racun tuan."
Panjang lebar Imbran menceritakan perihal lembu ternakannya yang terbunuh itu. Sampaikan cerita dia menampar lembu tu pun ada.

"Assalamualaikun tuan, saya balik dulu. Minta tuan siasat la ye. Sekarang kena dekat saya tak apa, lembu saya banyak, kalau kena dekat jiran saya tu, kesian dia. Dah lah lembu sepasang. 2,2 jantan. Gay agaknya lembu dia tu."
Imbran bersalam lalu bergegas meninggalkan balai polis denga menaiki kereta wira merah hasil ternakan lembunya itu.

"Kenapa tu Jef. Buat report kenapa?"
"Ala pasal lembu dia mati."
"Hish apa lah nak jadi zaman sekarang ni kan. Sikit-sikit report, sikit-sikit saman. Tak ada benda lain. Yang jadi mangsa siapa.?"
"Kita juga."

No comments: