Sunday, March 10, 2013

Kekalahan harimau selatan


“Apa a keeper dengan defence johor ni. Ayam je kena ngan Selangor. Dah la, aku nak balik a gini. Nasib baik aku tak ikut rombongan pergi Shah Alam, kalau tak lagi frust beb."

“Betol, meh la kita balik. Goyang telur kat rumah lagi seronok dari perabis masa tengok Johor kalah.”

“Tak ada luck ni. Johor dah conquer kot. Biasa la tu tak ada rezeki, Man u pun pernah kalah 6-1. Nah ambil fail ni. Kalau kau rasa nak tengok gak mayat tu datang isnin. Kalau Kau rasa nak urgent, datang esok pagi, tapi bayar la OT aku ye. Bukan freem walau rumah aku belakang rumah mayat tu je.”

“Yelah-yelah. Aku tau lah, bukan sekali dua aku deal dengan kau ni. Oklah keirimkan salam pada orang rumah kau tu.”

Selesai membuat bayaran, lekas-lekas Jef menghidupkan enjin kereta dan berlalu menuju ke rumah. Sepanjang perjalanan yang memakan masa lebih kurang 20 minit itu, sempat juga dia membuka sampul surat dan mengeluarkan beberapa keeping gambar. Kalau petang tadi gambar mangsa di tempat kejadian, ini pula gambar mangsa yang telah dibersihkan. Lagi pucat putih. Sepertinya ada mayat lelaki dan juga perempuan. Dari gambar-gambar itu juga terdapat kesan torehan di leher-leher mangsa. Cara pembunuhan yang sama. Tapi benarkah mereka mati kerana disembelih? Semua fakta itu perlu dikaji dengan teliti dari laporan bedah siasat.

...

“Mangsa wanita berusia dalam lingkungan 20an. Tiada sebarang dokumen pengenalan yang terdapat dipakaian mangsa...
Mangsa mati kerana kehilangan banyak darah. Turut terdapat kesan-kesan luka dan calar seperti luka terkena objek tajam. Mungkin Terkena duri atau kuku manusia dan binatang...
Terdapat benda asing dalam kuku mangsa. Dipercayai epidermis si penyerang. Sample epidermis telah diserahkan kepada bahagian forensic polis diraja Malaysia bahagian kota tinggi...”

Cepat-cepat Jef google di internet mengenai epidermis. Kulit manusia terdiri dari beberapa lapisan cell dan epidermis merupakan lapisan cell yang teratas. Jadi jika benar ini merupakan cell daripada si penyerang, ini merupakan satu bukti penting. Matanya kini beralih kepada laporan mengenai mangsa lelaki.

“Mangsa lelaki berusia dalam ligkunagn 20an. Tiada sebarang dokumen pengenalan yang terdapat dipakaian mangsa...
Walau terdapat kesan torehan dileher mangsa, tetapi mangsa sebenarnya terlebih dahulu mati disebabkan pukulan kuat dengan objek tumpul dibahagian rusuk. Beberapa tulang rusuk patah dan mencucuk paru-paru mangsa. Kesan lebam juga terlihat diseluruh badan mangsa...”

Laporan bedah siasat itu dipadankan dengan laporan awal yang direkodkan oleh Inspektor Mizal. Yang menjadi kekeliruan di kotak fikiran Jef adalah kenapa kedua-dua mangsa tiada sebarang dokumen pengenalan dan kenapa mangsa berada di kawasan perkhemahan tapi tiada sebarang khemah didirikan.
Hipotesis awal yang dapat difikirkan Jef ialah mangsa telah dibunuh ditempat lain lalu dibawa ke lokasi tersebut. Tapi jawapan sebenarnnya adalah bergantung kepada cell epidermis yang terdapat dicelah kuku mangsa wanita. Mungkin bukti itu dapat membantu.

1 comment:

moyu said...

Penuh tanda tanya. Menarik.. huhu