Wednesday, March 6, 2013

Terakhir

Dalam diam hening malam Dani membuka ikatan yang membelenggu Suzie. Lalu dipeluknya Suzie erat-erat. Suzie juga membalas pelukan itu.

Husin terkejut dengan perlakuan tersebut.
"Apa kau buat ni Dani. Kau nak lepaskan pembunuh ni ke?"

Dani melepaskan dakapan lalu berpaling memandang Husin, sambil jari jemarinya mengeggam jemari Suzie. Sambil menggelingkan kepala berkali-kali.

Husin mula resah dan dia dapat merasakan bahaya. Sebelum terlambat dia mula membuka langkah. Bukan langkah silat, tapi langkah seribu. Dengan tangkas dia melompat dan berlari ke anak tangga. Biar apa pun niat Dani dan Suzie lebih baik dia melarikan diri dahulu. Strateginya adalah untuk turun ke tapak khemah terbawah dan mendapatkan pertolongan dari manusia-manusia hilang akal si kaki botol tadi.

Belum sempat menjejakki anak tangga pertama, kolar bajunya disentap keras. Dani lebih pantas. Halkum Husin tersakiti lalu nafas bagai terhenti sedetik. Namun tindakan kasar Dani itu tidaklah apa-apa, dan dengan tiba-tiba Husin melayangkan satu tumbukan deras. Dani melepaskan kolar Husin dan berganjak kebelakang dengan pantas, menyebabkan tumbukan deras Husin hanya memakan angin.

"Sudahlah Husin, baik kau jangan lari ke mana-mana. Aku janji yang kau akan selamat."

"Macam mana aku nak percayakan kau. Kau sendiri yang melepaskan Suzie. Mungkin kau pun sebenarnya memang mengetahui segala rancangan ini. Dan memang jelas, kau turut terlibat."

"Apa yang kau merepek ni Husin. Aku tak tahu apa-apa pun pasal rancangan ini. Aku pun sedih kehilangan Esah."

"Masalahnya semua benda macam menunjukkan kau bersubahat dengan Suzie. Pertama, kau yang beriya memperkenalkan aku dengan Suzie, Kedua, kau yang mencadangkan air terjun ni, satu tempat yang terpencil. Pandai kau pilih tempat ye, jadi lepas ni kau berdua boleh cuci tangan. Ketiga kau lepaskan Suzie yang terang-terangan menjadi pembunuh Esah. Jadi aku berhak mengesyaki kau."

"Aku perkenalkan kau dengan Suzie sebab aku kenal kau lebih dari orang lain, dan aku lebih yakin untuk membiarkan kau membimbing sahabat aku ni. Tentang air terjun ni, aku pun tak tahu apa-apa pasal tempat ni, just ada bloggers2 yang cakap tempat ni best. Dan aku lepaskan Suzie sebab aku rasa bukan dia sahaja yang patut dihukum. Sepatutnya aku lah orang yang lebih layak dipersalahkan. Tapi aku tak nak lah benda ini jadi lebih teruk. Apa yang dah berlaku biarkan. Esah yang dah mati, kita semua patutnya teruskan hidup seperti biasa. Dan aku pun dah berjanji akan menjaga Suzie sampai bila-bila. Tak sanggup lagi aku membiarkan dia melakukan benda-benda negatif demi aku. Kalau betullah mata aku ni buta dengan cinta dia, biarlah aku gunakan deria lain bagi melihat dan merasai cinta hati dia."

"Bullshit!!!"
Husin tidak dapat menahan marah lalu melancarkan serangan. Seperti kebiasaan seorang pengamal teakwando, tendangan yang menjadi pilihan. Dengan menendang jarak serangan adalah lebih jauh berbanding dengan tumbukan. Tendangan itu mudah ditepis oleh Dani. Belum sesaat kaki kanan Husin mencecah tanah, kakinya sekali lagi diangkat setinggi peha mensasarkan tulang femur dan dengan keadaan bersedia Dani ingin menangkap kaki Husin. Namun Husin hanya bermain muslihat. Dengan pantas dia mengalihkan titik sasaran mengarah ke leher Dani yang kini sedikit condong kerana kesediaannya untuk menangkap kaki Husin. Namun sasarannya sedikit tersasar, bukan leher jadi mangsa, sebaliknya mulut Dani.

Bila bibir terhimpit ditengah kaki dan gigi, bibir yang berdarah. Penuh darah membasahi mulut dan diludah keras ke tanah. Dani mengesat baki darah dan kini bunga persilatan dibuka, kuda-kuda dipasang kemas. Melihat lawannya bertambah serius, Husin terkinja-kinja sambil mengacah-acah Dani. Tapi asas persilatan selalunya hanya menunggu, jadi Dani sedikit pun tidak bergerak hanya matanya tertumpu pada paras pinggang agar setiap gerakan dapat dibaca. Biar kaki biar tangan.

Kaki kiri diacah tapi kaki kanan yang menendang, sama strateginya semasa berlawan dengan Suzie tadi. Tapi Dani telah bersedia dan dia dengan pantas maju kehadapan dan menyiku peha Husin yang separas dengan dadanya. Husin berundur kesakitan dan semasa itu juga Dani menundukkan badan menggenggam sedikit pasir lalu di campak kewajah Husin. Mata Husin kepedihan sehingga dia terpaksa menutup mata, satu dua das tumbukan mengenai dada, kepala Husin dirangkul diletak diketiak lalu ditarik dan perutnya di asak dengan lutut Dani. Hanya mengerang kesakitan dan Dani mencampakkannya terus ke tanah.

Belum sempat mengambil nafas, Dani melompat kesisi Husin dan bertalu-talu buku limanya menghentam wajah Husin. Berdarah lebam muka Husin, lembik lesu tiada lagi tenaga untuk berlawan. Mujur Suzie menghalang. Kalau tidak mungkin ada beberapa gigi yang akan patah.

Api kemarahan masih membara, lalu Dani pergi menjauh dari Husin dan berbaring. Kata orang kalau marah, duduklah atau lagi bagus berbaring, nescaya marah itu akan hilang. Mengambil peluang itu, Suzie mengikat Husin, sama seperti dia diperlakukan tadi.

.......

Dani bangun dari pembaringan, marahnya beransur hilang.
"Hah, kenapa kau bunuh Husin ni? Kan dah janji tak nak membunuh lagi."

Terperanjat Dani dengan tindakan Suzie. Dia sebenarnya tadi bergaduh bukan bertujuan untuk membunuh, bergaduh hanya untuk menghalang Husin dari lari. Tapi pabila bergaduh, syaitan yang menguasai diri, bukan lagi akal.

"Suzie tak nak ada saksi. Biarlah lepas ni kita sahaja yang tahu."

Hilang kata-kata. Tapi dia terpaksa mengorbankan semua rasa itu demi membendung masalah psikologi Suzie. Kalau Suzie sanggup melakukan semua ini demi dia, dia juga harus melakukan segalanya demi Suzie.

1 comment:

moyu said...

Complicated tol keputusan dani...