Sunday, March 24, 2013

Janji Melayu

Sekitar jam 8:30 pagi ramai orang dah berkumpul di dewan. Lalu Jef pun pergi menyapa mereka dan yang lebih menyeronokkan dia mendapat makanan sarapan percuma. Yang sememangnya disediakan bagi urussetia dan orang ramai. Selain orang awam, Jef juga nampak rakan-rakan polisnya yang telah segak berpakaian seragam bersiap sedia dilokasi yang ditetapkan. Jef mengeluarkan kameranya dan merakamkan mana-mana momen yang dirasakan berharga.

Kamera digantung dileher, dan dia pergi mendapatkan rakan-rakannya.

"Wei Jef, mari a ambil gambar kami."
"Okey, say peace?"
Dengan membuat simbol V 3 anggota polis merakamkan gambar mereka. Walaupun mereka polis tapi mereka adalah manusia juga, sama sahaja tingkah lakunya.

"Kau dah sarapan belum. Kalau belum aku ambikkan karipap kat khemah sana tu. Nak?"
"Oh, aku dah makan dah tadi kat rumah. Tapi kalau kau rajin nak ambilkan apa salahnya."
Jef pun pergi mendapatkan beberapa biji karipap untuk diberikan pada rakan-rakannya.

Teringat dia akan seorang pemanggil radio yang mengogsikan kelebihan bersarapan. Lelaki ini berkata dahulu dia tak bersarapan. Macam-macam alasan diberikan. Tidak selera lah, tak lapar lah, tak sempatlah, dan akibatnya berat badannya sampai mencecah 110kg. Tapi apabila dia bersarapan, sekarang beratnya hanya 70kg. Entah apa faktor yang menyebabkan keajaiban ini berlaku. Dia tak dapat nak merungkainya. Sebab ilmunya dalam biologi dan dietition ni sangatlah sedikit berbanding ilmunya tentang nama-nama makanan. Maklumlah malaysiakan syurga makanan.

"Nah karipap. Pukul berapa jangka PM sampai ni."
"Entah, katanya pukul 9."
"Tapi lain macam ye kawalannya. Ni sebab kes yang dekat Kuantan hari tu ke?"
"Haah lah. Memang sebab tu. Tak nak jadi lagi."
"Habis orang yang buat serangan tu da dapat ditangkap?"
"Dapat dah. Orang perempuan yang buat. Sekarang perempuan pun dah hebat dah."
"Tulah, tu yang bahaya tu. Muka ayu je, badan lentik, bontot tonggek. Tetiba dia yang merompak kita nanti."
"Tapi aku peliklah. Tak boleh ke PM buat kerja kat pejabat je. Tak payah la buat lawatan macam ni semua. Ni semua propa sahaja."
"Betul gak tu. Keselamatan dia pun terjamin."
"Tapi tak boleh juga. Seorang pemimpin memang kena selalu turun padang. Biar info tu datang secara langsung dan telus kepada dia dari rakyat. Tak adalah nanti semua orang bawah laporkan benda yang tak betul."
"Betul-betul. Raja-raja sultan dulu pun beranikan. Siap pergi berperang lagi."

Tiba-tiba Jef terpandang kekasih lamanya yang kini telah beranak dua. Lalu dia pun meminta izin nuntuk beredar dari kawasan kawalan rakananya itu.

Diam-diam Jef mengekori Hawa. Dari jauh juga dia menangkap gambar Hawa. Dah lama dia tak nampak Hawa. Mungkin dia mengikut suaminya ke Shah Alam. Nak bersua muka pun Jef tak berani, takut gugup. Mungkin Hawa dah tiada apa perasaan dengannya. Tapi dia masih ada. Jauh disudut hati yang paling dalam, masih ada.

"Jef, buat apa?"
"Oh Wak. Buat apa lagi, tunggu PM lah. Mana ni Wak? Kata pukul 9.30?"
"Oh biasa lah tu. Kan orang melayu. Kalau tepati masa bukan melayulah namanya."

Malu Jef mendengar ungkapan itu. Inilah masalah melayu, tak pandai tepati masa dan tak paham sarkastik. Kalau paham pun tak akan berusaha untuk merubahnya malah bila hari-hari diprovok, dibanggakan pula. Sampai ada yang menyindir rakan-rakan yang tepati masa diakatakan murtad melayu. Macam manalah orang melayu dan bangga jadi melayu.

"Bukanlah Jef. Saja je bagitau pukul 9.30. Takut nanti tak ramai orang. Sekarang ni PM baru sampai kulai. Sejam lagi sampailah kot."
"Oooo, masa orang besar ni lagi berharga dari masa rakyat biasa ni kan."
"Yelah, nanti pukul 1 Pm dah nak balik g Melaka pulak. Petang nanti ada majlis perasmian. Sibuk sangat PM ni. Tu yang kalau boleh nak selaras dengan jadual dialah."
"Yelah, mungkin bukan sebab VIP kan. Tapi protokol. Kalau saya pun saya aturkan begini kot."


1 comment:

moyu said...

mmg de ke org yg trn berat smpi 40kg sbb sarapan?? fakta ke x ni?? haha

Nme pun VIP. bese la klu lewat skit. sbb bgs juga utk org yg urus acara 2.. sng nk jaga protokol. tp masalah timbul klu lewat sangat je.. huhu